A STUDY OF NEWS MANAGEMENT BY THE MASS MEDIA

by
DONALD E. RUCH
B. A,, Hastings College, 1968

??,597¢

A MASTER'S REPORT
submitted in partial fulfillment of the
requirements for the degree
MASTER OF SCIENCE
Department of Journalism and Mass Communications

KANSAS STATE UNIVERSITY
Manhattan, Kansas

1972

Approved by:

Dt b=y

Major Professor v



LD

deb¥

) 973
R$3
¢.2

Docu~-

menwT



TABLE OF CONTENTS

INTRODUCTION [ ] L - - L - ] [ d & [ ] L 3 L] a - L ] L] [ 3 - - L

CHAPTER
I. FORMS OF NEWS MANAGEMENT + « « o o o o « o o
Ay SUEEINE w wiw v o w v o 5 & & » & & %
Bc Eznphasislinoc-n.t!titnn.
C., Distortion and Embellishment . . . . .
D, Quarantines . « ¢« ¢ « o ¢ « o s & o =
E, SECYroCy o w o m % % = » &% & % & % i =
F, Coolk?s TOUYE « s » s » o « & @ s & #
G. Replacement . . ¢« ¢ ¢ ¢ ¢ o o ¢ ¢ & «
H, Slanting and Bias . ¢« o ¢ o« o o « « &
J. News POlICY ¢ 2 2 o ¢ o o 2 2 ¢ & & »
J.Gatekeeping.........o...
K. Voluntary Supprescion .« « « o« s o« o s
II, NEWS MANAGEMENT BY TIME MAGAZINE
A, The Saigon Press Corps, 1961-1966 . .
B, Mohr-Perry Dispute i % W W W W oe o W
III., INTERNATIONAL NEWS
A, The Flow of International News ., . . .
B, Vietnam Correspondents and the Flow of
International NeWs « 4 o o & « » o o
C. Problems of Reporting . « o« e =« o « »
IV. DISCUSSION o « o« o o o o o o o » 5 o o o 5 »
v. CONCLUSIDN L ] L] [ 2 L] L3 L L] L ] -.’ E ] & L ] L ] L ] [ ] &« [ 3
APPENDIXES

A, "South Viet Nam: Report on the War'" . . . . .
B, '"Foreign Correspondents: The View from Saigon"
C. '"Foreign Correspondents: The Saigon Story" ...

BACm‘OTES * - L - L ] L] [ - a - - . a - L - .. L) - L a

SELECTED BIBLIOGRAPHY 4 o o o ¢ o o o ¢ o s o o o »

ii

" s 5 & 3 3 8 B o o @

.

@ » & & & 5 & & 2 @ =

' & & * 2 & & ® § & W

PO MY =t et i ek e b
WOJIOWNF W00 \N

i
N\

36
10

y7

25
63
68

74



INTRODUCTION

This is a study of news management by the mass media, 1In
Chapter One, the meaning of the term is discussed. The various
forms bn techniques used to shape the news are identified and
examples are cited. These forms of news management are: staging,
emphasis, distortion and embellishment, quarantines, secrecy,
Cook's tours, replacemént, slanfing and bias, news policy, gate-
keeping and voluntary suppression.

An in-depth analysis of a specific case of news management
is provided in Chapter Two. The case involve& Time magazine and
two Time correspondents covering the Vietnam war, Charles Mohr
and Mert Perry. A 1963 Vietnam story written by these two staf-
- fers was contradictory to news released by government sources.
Time rejected their story and substituted another story dictated
in the home office. A discussion of the Saigon Press Corps is
included as relevant background information to-the Mohr-Perry
incident. |

The case of news management by the mass media discussed
in Chapter Two is set in the area of international news. It is
in this area that news management is highiy likely to occur.
Chapter Three is included in the study to explain the flow of in-
ternational news, the way in which editors and publishers view
foreign news, and how Vietnam correspondents viewed the handling
of their stories by the home office.

Final chapters are given to a discussion of news manage-
1



2
ment with reference to the Mohr~Perry incident and the author's
conclusions., Appendixes provide complete texts of the published

stories related to the incident.

Limitations to the Study

This report is a qualitative study that is only concerned
with news management of the print media. Specific examples cited
in the study are limited to the years 1961 through 1966, the most
troublesome years between correspondents and their home offices.

Some of the critics and sources cited in this study have
been closely associatéd with the “left" or liberal political
philosophy. Often when a contfovérsial issue involves the estab-
lishment, liberals have a tendency to be highly critical. 1In
relying on the most vocal critics of alleged news managment, this
study has not attempted to establish an equal balance between
liberal and conservative viewpoints concerning the news manage-
ment issues, One should expect in a feview of the literature
that articles about managed news of the "establishment" press will
“be critical and written by 1ibéra1 authors who sympathize with

what became a growing opposition to U.S, policy in Southeast Asia.



FORMS OF NEWS MANAGEMENT

It was James Reston, then Washington correspondent for

the New York Times, who coined the phrase "news management" at a

hearing before a House Subcommittee on Government Operations,
November 7, 1955, The hearing dealt with "Availability of Infor-
mation From Federal Departments and Agencies." Reston said,

Most of my colleagues here have been talking
primarily about the suppression of news,

I would like to direct the committee, if I may, to
an equally important aspect of this problem which I
think is the growing tendency to manage the news., Let
me see if I can illustrate what I mean,

I think there was a conscious effort to give to the
news at the Geneva Conference an optimistic flavor. I
think there was a conscious effort there, decided upon
even perhaps ahead of time for spokesmen to emphasize
all the optimistic facts coming out of that conference
and to minimize all of the quarrels at that conference
with the results which we have all seen.

There was, after the Geneva Conference, a decision
taken in the Government that perhaps this was having a
bad effect, that the people in the Western countries
were letting down their guard, and therefore a decision
was made, primarily upon. the appeal of Chancellor
Adenauer of Germany, that the Government should strike
another note., So that after the Geneva smiling, the
new word went out that it might be a good idea now to
frown a little bit, so the President made a speech at
Philadelphia, taking quite a different light about the
Geneva Conference, This is what I mean by managing the
news, And I would urge your committee to look into that
a bit, because, while it is bad to suppress a bit of
information, it would seem to me to be even worse, if all
of the news making powers of the Federal Government were
to blanket the newspaper situation with the theme which
perhaps they did not believe was quite true, but might
be an instrument of their thought. This is my first
point, which is a tendency that has happened many times
in the past. It is not a political point, but I think
there is a growing tendency for the diplomat to use the
press as an instrument of his diplomacy, and perha?s in
the process, it is misleading the American people.

3



4

Since the hearing the term news management has been used
in various contexts with different meanings.

This report defines news management by the media as a con-
scious effort to shape the news. Although Reston originally said
news management was the result of government intervention, the
term has been used to indicate internal decision making and
editorial policy by news media which have the effect of with-
holding or suppressing news. It isrthis form of news management
by the media which is'tﬁe concern of this study.

News management by the mass media appears in different
form. Examples of eleven forms or techniques, identified below,
are discussed with examples on the following pages.

The first technigue discussed is Staging which is news
creation--fake or rigged news., Staging occurs fréquently with
photojournalism and TV and results from the media trying to
"make news"™ when there is a lack of it.- Emphasis plays a role in
‘ﬁanaged news wWhen a publication may underplay the importance of
a story by "burying" the article in an inside page or by giving
it a smaller headline than the story may warrant. Stories should
be emphasized according to how newsworthy they are and placed in

proper perspective., Distortion and Embellishment result when the

media gives misrepresentations of the news, Distance, or how
close to the scene a story is written, and the number of gate-
keepers involved in editing may affect the amount of distortion
an article will have. Quarantines, or the exclusion of subjects
from the news because they may produce harmful effects, may take
effect by not printing news of aﬁ event or by omitting parts of

the news considered useful to a group.. Secrecy, or the deliberate



A 5
temporary withholding of news which will be published at a later

time, is a form of managed news that may be associated with mat-
ters of national security. The media may decide that it is in the
national interest to manage the news by withholding information
from the public until a time they feel will not interfere with the

national security, Cook's Tours involve the sending of well-

known Journalists on short visits to foreign countries to evaluate
situations and report them according to the views of their
superiors, The editors make certain these journalists know.ahead
of time how they want the stories written, Replacement is simply
the substitution of a story for one that has appeared in a pre-
vious edition of the paper, To determine whether news is being
managed, one should question why a story, which is newsworthy in
one edition, is not used for publication in later editionms,
Slanting and Bias involve unfair news reporting that shows
partiality., When news is managed by -this technique it may be
geared to coincide with prejudices of pr;vate interest groups.

News Policy results in the homogeneous orientation of a paper's

editorial and news columns. News executives set the news policy

which they expect their staff to follow. Gatekeeping can be used

to manage the news by controlling the fate of the news. Gate-
keepers have the power to determine whether a news item will
continue along the communications channels or whether it will

cease, And finally, Voluntary Suppression, or self-imposed

censorship by the news executives, is the elimination of a news-
worthy story. The next chapter gives examples of each of these

forms,



Staging
During World War II, Joe Rosenthal photographed a group

of GIs raising the American flag at Iwo Jima. The photo appears
to be a candid picture taken under fire, but, in actuality, the
photo was staged.

' Staging is néws'création--fake or rigged-news. When a
CBS owned station, WBBMVChicago, filmed a documentary "Pot Party
at a University," the event was staged because it was not in
progress or sponfaneoué‘ The newsmen asked some Northwestern
University students to have the party and let them film the
activities,2 Similarly when a television camera man asked a crowd
at a disturbance in Los Angeles during the Watts riot "why don't
you throw a brick or something?,“ he was attempting to stage the
event.3 Although many examples of staging occur with photo-
" journalism and TV, the print media also have been known to do
'some staging of their own. One extreme form of staging used by
the print media is the hoax.

On July 27, 1971, the National Review ran a cover story

"The Missing Memoranda 1962-1966-~The Secret Papers They Didn't
Publish, The Makers of the Indochina War: Strategy and counter-
strategy from highly classified documents not published by the

New York Times and the Washington Post, leaked to National Review."

The authenticity of the alleged documents was hardly questioned

by the papers or by the government. The fourteen page story was

picked up by the wire services, the New York Times, the Washing-
ton Post, and all three national television networks broadcasted

the "leaks" via nightly newscasts., Two days later William F.



Buckley, Jr., editor of the National Review, said the entire

article was a "deliberate and calculated hoax" contrived "ex
nihilo"==put of nothing.4

The documents were attributed to such high ranking
officials as former Secretary of State Dean Rusk, retired Admiral
VArthur Radford, the Central Intelligence Agency and the Joint
Chiefs of Staff,

Buckley said the most. "arduous challenge' of the hoax,
which "sprung full-blown in my'mind like Venus from the Cypriot
Beas . « .,'"" Was to "emmulate bureaucratic prose."5 He added that
the purpose of the fabrication was to show that "forged documents
would be widely accepted as genuine, provided their content was
inherently plausible," and "that the Pentagon and the CIA are not
composed of incompeteﬁts."6

The hoax was revealed by Buckley after several persons
quoted as sources and authors of the phony documents could not
recall writing them., Only David J, Boorstin, director of
Washington's National Museum of History and Technology, flatly
denied writing what was attributed to him.? Buckley said the idea
came out of an editorial meeting two weeks before the article was
published., He said they were discussing the Pentagon Papers as
released and the fact they were "jdeologically tendentious."8
Buckley, who admitted they proceéded in something of an "ethical
vacuum," added, "I, in fact, initiated the idea." He said, "Hey,
team, what do yoﬁ think about this--?"9 He was referring to the
fact that Maxwell Taylor said the_papers‘were fragmentary. He

said, '"We reasoned that others at that time saw what was actually

happening and gave appropriate-advice to the government. We then



8

created them. That step was easy for National Review editors,”

he said. '

Buckley said he helped write the phony documents but
declined to say who on the magazine's staff wrote what.

When Buckley was asked whether or not the Review planned
any "future capers," he replied, "Maybe we should reveal the de-
liberations of the Central Committee on the People's Republic of

China after the meeting with Kissinger."11

As a result of the hoax, at least fourteen newspapers,

including the Denver Post and the Houston Chronicle, dropped
Buckley's column "On the Right." Buckley seemed to have taken it
lightly; "Well, I*m down to 348'papers. I am sure that after
Orson Well's imaginative ventures* he too lost the Kool-Aid

account."12

Emphasis
During the Bay of Pigs episode in 1961, the New York Times

managed the news by de-emphasizing a story originally scheduled
to lead the paper with a four column headline, The article,
which had securify implications, was given a one column headline
and appeared below the center half of the front page.

Ted Szulc, a Times' correspondent, filed a story explaining
about the CIA's recruitment in Florida of Cuban refugees and the
plans of an imminent invasion. Turner Catledge, managing editor
of the Times, asked James Reston, Chief of the Washington Bureau,

for advice. Reston said, "Don't print it--the Times will bear the

*With the 1938 radio broadcast of "War of the Worlds" which
alarmed the natiqn with a hoax about an invasion force from Mars.



burden for dead invaders--or the expedition will be cancelled
outright.“13 | |

Clifton Daniel, the Times' assistant managing editor,
explained to the Times' executives that Szulc's story was reliable.
He said when Szulc was returning from Rio de Janeiro for reassign-
ment he discovered ih-Florida details about the invasion force and
rushed a story to the Times. The article was scheduled for a
multiple-column play on page one, April 7. But Orvil Dryfoos,
publisher of the ziggg, told Catledge that hLe was worried about
the security implications of the article. 'Don't run the stuff
about the imminent invasion,™ Reston said. "But since everyone
knows- about the recruitment in Florida, that étuff is all right."
Daniel said a "few words" in Szulc's article were cut but Szulc
said the story was "drastically censored."14

A change was made with regard to the placement and
emphasis of the story from a four column headline leading the
paper to a one column story below the center half of the front
page. Lewis Jordon, news editor, and Theodore Bernstein, assis-
tant managing editor, bitterly complained about the de-emphasis

of the story.15

Bernstein said the Dryfoos' intervention was the only
instance he could recall of any importance when the publisher of

the Times interfered with the presentation and display of the
16

news.

President John F. Kennedy realized the New York Times

was the most influential paper in America and had supposedly set

"a standard for Jjournalistic responsibility and ethics. Kennedy



10
was not concerned very much about the story of the training of
anti-Castro troops in Guatemala which appeared in the Nation.,"

He said it wasn't news until the Times printed it.!’

Distortion and Embellishment

During the Gulf of Tonkin affair in which the U.S. ships
Maddox and C. Turner Joy were attacked on August 4, 1964, Time
and Newsweek distorted the news by giving an over-dramatized
version of what the magazines' editors portrayed as fact. Sincé
crewmen were not available for interviews, the stories were
written in New York.

Ben Bagdikién of the Washiggton Post wrote in Columbia
Journalism Review,

It is almost a mathematical rule the larger the
number of intermediaries between news event and print,
the greater the distortion. There is also a geographi-
cal rule., The nearer to the scene that the final ver-
sion is written, the more the story will focus on the
news event; the fart?gr away, the more it will have its
eye on the customer,

During the Tonkin affair, Time magazine constructed a
"dramatic scenario" which made for fast moving, exciting reading,
but was a distortion of what actually had happened.

The night glowed eerily with the nightmarish glare
of air-dropped flares and boats'! searchlights. For
three and a half hours the small boats attacked in
pass after pass. Ten enemy torpedoes sizzled through
the water. Each time the skippers, tracking the fish
by radar, maneuvered to evade them, Gunfire and gun
smells and shouts stung the air, Two of the boats went
down, Then, at 1:30 a,m., the remaining PTs ended the
fight, roared off through the black night to the north.19

Joseph Goulden, one of the few writers to interview crew
members after they returned to port weeks after the incident,

talked to a crewman who had read the Time magazine account.



11

I couldn't believe it, he said, the way they blew
that story out of proportion. It was like something
out of Male magazine, the way they described that bat-
tle. ATl we needed were naked women running up and
down the deck. We were disgusted, because it aust
wasn't true., It didn't happen that way . . .2

Newsweek similarly reported an "overzealous dramatization"
of the same Tonkin incident, |

The U.S, ships blazed out salvo after salvo of
shells, Torpedoes whipped by, some only 100 feet from
the destroyers! beams. A PT boat burst into flames and
sank, More U.S. Jets swooped in . . . Another PT boat
exploded and sank, and then the others scurried off
into the darkness nursing their wounds. .The battle was
won,. 2I1¢0W it was time for American might to strike
back. ' co

As a result of the Tonkin incident, the New York Times'

magazine, in its August 16 issue, had a picture spread of the
Seventh Fleet. Planes were launched, missiles were firing and
Marines were landing on beaches giving the impression of large

scale conventional warfare.

Quarantines

Ben Bagdikian, in the Columbia Jbournalism Review, defines

news quartines as the exclusion of subjects from news columns
because they may produce harmful effects. Quarantines fall under
the "editorial discretion" that is the right of every editor,
which is "considered a Bign of the enlightened developments in
American journalism, the idea of social responsibility of the
press."'?‘2 There is a difficulty Bagdikian observes in distin-
guishiﬁg between quartines and the "special treatment of sacred
cows or suppression for the benefit-of friends of the paper, . . .
but even when quarantines are altruistically imposed they inter=-

fere with the democratic process and are demoralizing to the



12

discipline of news judgment."23

The Washington Press Corps imposed what might be called a
quasi quarantine on the activities of the American Nazi Party
based in a nearby Virginia suburb in 1965. The three newspapers
in Washington agreed that the Nazi Party qualified as news--at the
most aé a "gang prqmoting savagefy and paranoia on the national
scene, and at the least, as civic pt—:'stss.-"gl+ But the papers
applied a "special test" for hard news about Nazi Party activities.,
Theirs‘was_not an absolute quarantine., The three papers had given
the Party coverage and printed background pleces about its
activities, yet the group received '"special handling, with a
conscious objective of denying the Nazis publicity and minimizing
their impact."25 Papers in New York and thé wire services
printed stories about the Party that were not carried in the
:fWashingtcn papers. '""The Washington editors tried to run news of
the Nazis as little as'possible and when they did, to minimize any
advantage to the Nazis and to produce the most 'healthy'! reaction
among readers.“26 o

But Bagdikian claims that banning all quarantines can be
risky. The publication of bad events can make a situation worse;
giving coverage to demagogues gives them what they want.27

Mark Arnold, in an article "The News Media--Besieged by
Critics,'" made reference to news quarantines. He said that some
members- of the Copley newspaper chain would not make reference
to reviews or advertising for X-rated films and that the

Christian Science Monitor would never make reference to "death"

in its news columns.



13
Secrecy

Secrecy, or the deliberate temporary suppression of news
which will be published at a later date, is a form of news manage-

ment that was used by the executives of the New York Times during

the Cuban missile crisis of 1962.
| President Kennedy was advised by the publisher of the
Times about what action he should take concerning security infor-
mation getting into print. One month prior to the missile crisis
in October, Orvil Dryfoos told the President "when there is a
danger of security information getting into print, the thing to

do is call the publishers and explain matters to them.)' This was

exactly what the President did during the missile crisis.28

At a speech in St. Paul, Minnesota, June 1, 1966, Clifton
Daniel said,

The President called me., He understood that I had
been talking with Mac Bundy (McGeorge Bundy, Presiden-
tial assistant and the man closest to the President)
and he knew from the line of the questioning that we
knew the critical fact~-~that Russian missiles had been
indeed emplaced in Cuba. The President told me that
he was going on television on Monday evening to report
to the American people. He said that if we published
the news about the missiles Khrushchev could actually
give him an ultimatum before he went on the air,

Those were Kennedy's exact words., I told him I under-
stood, but I also told him I could not do anything
about it . «. « I told the President I would report

to my office in New York and if my advice were asked,
I would recommend that we not publish. It was not my
duty to decide., My job was the same as that of an
ambassador--to report to my superiors. I recommended
to the President that he call New York., He did s0.29

Daniel said that publisher Dryfoos left the decision to
Reston and his staff, And so the news that Soviet missiles were
in Cuba was withheld until the President went on the air the

following evening.30



| 1h
Max Frankel wrote in the Times the reasons why the news
was kept from the-public. WThe basic reason was the fear that the
Soviet Union, if it knew the (blockade) plans in advance, would
make some move to anticipate and undercut the President!s course.
For example, one such move might have been a resolution in the
7§, |
| Other newspapers, following the Times example, refused to
publish in order that the United States not be forced to adhere
to the Charter of the United Nations and ™not take unilateral
action with impunity."= |
President Kenﬁedy said, regarding the Bay of Pigs, "I am
asking the members of the newspaper profession and ﬁhe industry in
this country to re-examine their own responsibilities--to consider
the degree and natu;e of the present danger--and to heed the duty
of self-restraint which that danger imposes upon all of us."33
"Every newspaper," he continued, "now asks itself with

respect to every story: 'Is it news?'! A1l I suggest is you add

this gquestion: 'Is it in the national security?'“34

Cook!s Tours

The Nation reported a form of news management that in-
volved the sending of big-name journalists on "Cook's Tours" to
evaluate situations and report them according to the views of

their editors and publishers, which, according to the Nation,

were well known in advance, When the New York Herald Tribune
sent Maggie Higgins to Vietnam in 1963, a U.S. military general's
wife, it was a sure bet that what "emerged from her typewriter

would please the Ngo'é, General Harkins and the 'everything's-



15
gonna~be-all-right-people! in the Defense Department, the CIA
and civilian warriors outside of government.“35

New York Post columnist James Wechsler, in the Overseas

Press Bulletin, wrote that Higgins felt all was going well after

her brief visit to Vietnam. "Reporters here would like to see
us losé the war to prove theyire right," she said.36

Frank Conniff, Hearst editor, wfote a critique entitled
"Viet Press Corps=-A Yonng Problem" which he criticized the indig-
ﬁation‘he encountered ﬁith-the "yoﬁng" Saigon Press Corps, After
Joe Alsop's visit, he concluded; "Halberstam and the other young
men Were promoting 'a political-mbral crusade against the govern-

ment of President Diem.?"37

Replacement
During December, 1969, the Baltimore Sun printed an

article for its Sunday “Perspéctive“ (a detailed interpretive
section of the paper) on the success of AFL-CIO Local 1199,
Hospital and Nursing Home Employees, in organizing in Baltimore,
New York and Charleston, S.C. The article said that the typical
Baltimore hospital worker's sfarting salary is gslightly above the
federal poverty linej; that negotiations had begun at Johns Hopkins
Hospital to boost wages-~-which also meant an increase in hospital
bills; and that the union had been recognized by five local
hospitals and fourteen nursing homes. The story appeared in the
first edition of "Perspective," December 7, 1969. Although
Wperspective” is ﬁsually in ali editions, early closing, standing

section similar to the New York Time's "Week in Review," the

story was replaced in later editions with an AP feature."Ques-



16
tions and Answers on How the New Draft Lottery Works."38
Local 1199, wondering why the executives replaced the
story, began investigating the ownership structure of the Sun.
It found that the newspaper was owned by A.S. Abell Company which
is affiliated with Mercantile-Safe Deposit & Trust Company. A
member of Mercantile's Board, J. Crossan Cooper Jr., is also
chairman of the Johns Hopkins Hospital Board. It became apparent
that if Cooper had not ordered the story replaced, a top editor

probably ran the AP story to avoid displeasing the owners.39

Slanting and Bias

During the Indiana Democratic Primary in 1968, journalists
claimed that the Indianapolis Star and News was guilty of bias and

slanted coverage, Although Sen. Robert Kennedy appeared to have
created more public interest, Sen. Eugene McCarthy and Indiana
Gov. Roger Branigan, kennedy's two primary opponents in that
state, were receiving most of the "publicity." Sen. Kennedy
‘found it difficult to make headlines in the Star and News, and
when he did receive front-page coverage, the story was usually
preceded with a pro-Branigan slogan or cartoon., The content of
the stories usually omitted or grossly underestimated the size of
the crowds which Kennedy ea.’c.t‘.r:a.ctet‘l..I+O

A few of the'visiting newsmen criticized the lack of
coverage given to Kennedy. dJules Witcover, who covered the pri-

mary for Newhouse News Service, wrote in the Columbia Journalism

Review,

e o « When the line between a newspaper's editorial
point of view and its reportage becomes s0 blurred that
the average reader no longer can be expected reasonably



17
to discern where fact ends and propaganda takes over,
the_comfunity—-ﬁ?d the integrity of the news business--~
are ill-served.

In another eﬁample of slanting and bias, True magazine
printed an article "to smoke or not to smoke--that is still the
question™ that refuted the connection between cancer and smoking.,
Among other things the article said, ". . . It looks like
Americans will go on smoking more and more cigarettes each year,"
and "There is, in fact, a good deal of scientific doubt about the
Surgeon General's conclusion that smoking causes cancer." The

article was sponsored by Adman Rosser Reeves! Tiderock Corporation

for the Tabacto Institute.t®

News Policy
Ideally, there should be no problem of having to conform

to news policy or being controlled on a newspaper but in practice
news executives do set news policy and it is generally followed
closely by staff. According to socioiogist Warren Breed, con=-
formity does not follow automatically for three reasons: (1) The
existence of ethical journalistic norms (2) staff generally hold
more liberal attitudes, and therefore, perceptions, than the
publisher which can create norms to justify anti-policy writing
(3) the ethical taboo of the executives insisting that staff
follow pol:l.cy.i*3 Policy is defined as a "consistent orientation'
by a paper, not only in editorials, but news columns as well,
"Slanting almost never means prevarication., Rather it involves
6mission, differential selection, and preference placement, such
as featuring 'a pro-policy' item, or burying an anti-policy

story in an inside pagé."44 Policy is manifested in slanting,



18
and usually is applied in the principal areas of labor, business
and politics.45 |

Although policy is set by the editors and publishers,
they cannot personally gather and write the news., These assign-
ments must be given to the staff and it is at this point that the
views bf the staff dften cdnflict with the executives.46 "It
(policy) often contravenes Journalistic norms, that staffers
often personally disagree with it, and the executives cannot
légitimately command that it be followed."*’

How is policy established in the news staff? Breed based
his answers to this question on his newspaper experience and from
intensive interviews with about 120 l:ls.'wszm-zn.q8

Basically, the first step towérd conformity to policy in
newswriting develops with the "socialization 6f the staffer to
” the norms of his job."&g When_a reporfer begins his work he is not
told what policy to follow nor is he éver told, Breed said inter-
view after interview confirmed this finding, The typical state-~

ment was “never in my .

years on this paper, have I ever been
told how to slant a story.“so Yet Breed claims from the inter-
views that all but the newest reporters know what the paper's
policy is. The new staffer learns to anticipate what his suﬁer—
jiors expect of him, Generally all empldyees of a paper read
their publication every day; some papers require this, It be-
comes easy for the staffer to analyze the paper's characteristics.
Unless the reporter is very independent or naive, he generally |
writes his articles similar to the‘norms of others he reads in

the editorial and news columns., Editorial decisions made by the



19

executives serve as important controlling guides, "If things
are blue-pencilled consistently," one reporter said, "you learn
he (the editor) has a prejudice in that regard."51 Similarly, an
editor or publisher may occasionally reprimand a reporter for
~ policy violation. Breed has found reprimands are "frequently
oblique" due to the "covert nature" of policy but nevertheless
learning occurs,52 |

The executives do not '"command," according to Breed.
Their instruction is more subtie. The éditors may show disapproval
by "a nod of the head as if they were saying please don't rock
the-boat."53

Editors can ignore stories which run counter to their
paper's policy or they can assign important stories to ''safe
staffers," When an anti-policy story does reach the desk, which
is a rare case according to Breed, the story can be rewritten or
changed to conform to policy., Such reasons as availability of
. white space and the pressures of time can be given for the
alterations.54

One question may ariseﬁ "What happens when a staffer
submits an anti-policy story?" Breed sald the learning process
of news policy is incorporated into a process of "social control"
where deviations are gently punished by reprimand; This usually
involves heavy editing of a reporter's story or the withholding
of approving comments by the editor, Breed cites an example: It
is punishment to a reporter when an editor waves a piece of copy

in the news room and says "Joe, don't do that when you're writing

about the_mayor."55 When an editor receives an anti-policy story,



_ 20
he blue-pencils it, which is considered "a lesson" for the staffer,
Seldom does a reporter persist in violating the paper's policy.56

Breed lists five ways in which a reporter can by-pass
policy: _

(1) The norms of policy are not always entirely

clear , . . (2) Executives may be ignorant of particu-
lar facts and staffers who do the leg work to gather
news can use their superior knowledge to subvert policy.
(3) Planting a story in another publication or wire
service through a friendly staffer and showing it to
his editor by saying the story is too big to ignore.
(4) Beat reporters, who can select stories to pursue
and those to ignore, can by-pass stories that add fuel
to policy and play-up controversial items that go
counter to policy. ?5) And finally, staffers who have
star g%atus can transgress policy more easily than
cubs, ' .

Breed concluded that executive policy, when clearly
established, is usually followed. The reporter’'s source of rewards
is not the readers who are in essence his clients, but his col-
leagues and superiors. "Any important change toward a more 'free
and responsible press' must stem from various possible pressures
on the publisher, who epitomizes the policy making and coordin-

ating role.“58

Gatekeeping

It was Kurt Lewin, Gestalt psychologist, who coined the
term "gatekeeper" to a concept that has been applied to mass com-
munications. Lewin said that a news item that travels through
various channels is dependent on the fact that certain areas
within the channels function as gates, Lewin continued this
analogy by saying that "gate sections" are governed by "impartial
rulers" or "gatekeepers," and in the later case, an individual

or group has the power to determine whether a news item will con-



21

tinue along the communications channels or whether it will cease.59

Communications researcher Wilbur Schramm made a point
central to fellow media researcher David Manning White's study
"The Gatekeeper: A Case Study in the Selection of News,'" when
he wrote "no aspect of communication is so impressive as to the
enormoﬁs number of choices and discards which have to be made
between the formation-of the symbol in the mind of the communica-
tor, and the appearance of a related symbol in the mind of the
rebeiver."6o -

Gétekeepers, in mass communications, are newsmen who, at
various points along the communications channels, control the fate '
of the news., In order to understand how gatekeeping can be used
to manage the news, White's study and a study by journalism pro=-
fessor Walter Gieber of sixteen telegraph editors will be used
" as a reference for discussion.

White'!s study,rwhich was the first to apply Lewin's con-
cept to mass communications, dealt with a wire editor on a non-
metropolitan midwestern newspaper in a town of about 100,000, In
many respects, White said, he is the most important gatekeeper of
all, If a wire editor rejects a piece of copy, the work of all
those who preceded him along the communications channels is

61

negated.

Determining what the wire editor selected from his incom-
ing wire copy was no problem for White; it appeared on the front
and Jjump pages of the newspaper. What White was more interested
in finding out was the items that did not get published.62

White believed that the results of his study are applica-



22

ble not only to the wire editor he studied but, with certain modi-
fications, to all gatekeepers in the communication's process.63
When White studied the reasons why the wire editor rejected
nearly nine-tenths of the wire copy to select the one-tenth he
printed, it became apparent how "highly subjective, how reliant
upon value judgments based on the tgatekeepers! own set of exper-
iences, attitudes and expectations, the communication of news
really 15."64
White instructed the wire editor to mark each piece of
copy which he did not use by putting the reason for his rejection.
He rejected one piece of copy with the notation "He's too Red."
Another was marked "never use this;" it dealt with the Townsend
Plan and since the editor felt the worthiness of this plan was
dubious, the chance of it appearing in the paper was negligible.
Eighteen items were marked "B.S,.,," sixteen were lébeled "proia-
ganda" and one said "don't care for suicides." White discovered
“that many of the reasons for rejection were '"highly subjective
value judgments.“65
It is a well known fact in individual psychology
that people tend to perceive as true only those
happenings which fit into their own beliefs concerning
what is likely to happen. It begins to appear (if
this editor is a fair representative of his class)
that in his position as gatekeeper the newspaper editor
sees to it (even though he may never be consciously
aware of it) that the community shall hear as fact only
those events which the newspaperman,,gs a representative
of his culture, believes to be true.®
Walter Gieber in "News is What Newspapermen Make It,"
discussed the findings of-his study of sixteen telegraph edifors
on Wisconsin dailies during 1956, He made these generalizations

concerning his research, News does not have an independent ex=



23
istence., It is a product of individuals who are members of a
newsgathering bureaucracy., But the question raised in Gieber's
study is "How subjective is the news?" Very much so in Gieber's
opinion., "If one means expression of the individuality of the
communicatbr, the answer is there is some subjectivity. It
appears to me that the reporter's individuality is strongly
tempered by extrapersonal factors.“67 Although newsmen cannot
expect to have the freedom of the értist, the reporter often
identifies with "craftsmen," who should possess the freedom to
express himself freely. Buf Gieber said the news gathering
bureaucracy controls craft freedom which should encourage critical
evaluation of the news and role development, Gieber feels that
the "splended isolation'" (freedom from restrictive aspects of the
news~gathering bureaucracy) simply does not exist for most
reporters. "The news is controlled by the frame of reference
created by the bureaucratic structure of which the communicator

is a member.

Voluntary Suppression

Suppression, or self-imposed censorship by the news
executives, is the elimination of a newsworthy story. In San
Francisco both dailies imposed self regulation concerning an
outbreak of sniping in a black area, FEditors not only suppressed
the news but exerted pressure on others to follow their example
too., A wire service received calls saying that the issue was

being handled in a "special way,"* and that if a wire service

*A possible example of a news quarantine also.



24

story was picked up by papers across the nation, it would inter-
fere with their plans.69

Some critics claim that this kind of censorship is not at
all suppression of news but merely the exercise of "professional
news judgment," But when an editor is in the position of saying
that "?outine crime in a white neighborhood is more newsworthy
than the shooting death of a white man in a (black) ghetto," he
is obviously not using the same criteria.70

The next chapfér concerns an example of the suppression

of a news story written by Time magazine's representatives of the

Saigon Press Corps,



NEWS MANAGEMENT BY TIME MAGAZINE

One noteworthy example of news management involved the
Saigon Press Corps and Time magazine during 1963. To provide
background for a discussion of this examﬁle, information on the
Saigon Press Corps is given, beginning with its formation in 1961

and through 1966.

The Saigon Press Corps, 1961-1966

Who were the American correspondents in Vietnam? Malcolm
Browne was the first resident correspondent who came to Vietnam
in November, 1961, for AP, Neil Sheehan, thé éecond arrival,
came in April, 1962, for UPI, and David Halberstam arrived in

May, 1962, for the New York Times, Francois Sully, who covered

the French defeat at Dienbienphu, reported for Newsweek until he
was expelled by Diem as a result of his news coverage. Others
'who appeared in 1962 were Peter Arnett of AP, Homer Bigart of the

New York Times, Charles Mohr of Time, and Beverly Deepe of News-
—_— 1 —

week, who later joined the Christian Science Monitor.
Vietnam "remained a backwater" even after the 1964 Gulf
of Tonkin raids and the beginning of the bombing in February,
1965. In terms of permanently assigned newsmen, there were only
about twenty in Saigon. During 1964, Jim Lucas of Scripps-
Howard was the only correspondent regularly assigned to accompany

combat troops in the field.”2

Prior to the 1965 troop buildup the consensus of the news

executives was that Vietnam was a temporary assignment even

25



) 26
though it rated'ffont page coverage and was the leading world
dateline for the American press.73

By the end of-l966, 468 correspondents representing 29
countries were accredited to report from Vietnam. One hundred
and seventy three were U.S. correspondents.74‘

For the truth was that the flow of the news from

East to West was based primarily on war coverage by
hordes of correspondents who came in by jet plane,
and for the most part never stayed very long. . .
For the vast majority of the Western Press, the ire
services continued to serve as the work horses.

Ninety one correspondents of American news organizations
who seemed to meet the qualificationé*of*being "permanently
assigned" to Asia were the subjects in a survey reported by John
Hohenberg during the summer of 1964.76' About a dozen newsmen
were home on leave. The survey covered a majority of the total
number of correspondents assigned to Asia, Their average age was
38.5 years and had served in the area for an average of 20.34
months in the post they held at the fime of the survey. Their
average overseas assignments totaled 7.81 years and the group
had been journalists for an average of 14.95 years.

Fifteen newspaper or newspaper groups were represented,
three weekly news magazines, two business news organizations,

two general circulation magazines, two wire services and three

radio~-TV networks.

Mohr-Perry Dispute

Prior to 1963, a dispute developed between the two Time
correspondents in Vietnam and their editors in New York. This

polarization was far more distinct than the usual one between



27
field and home office. Charles Mohr, Time's chief correspondent
in Southeast Asia, discovefed that his stories changed markedly
to present a view more favorable to the Pentagon. These changes
were belng made by editors who were 10,000 miles from the scene
of the articles., Mohr felt strongly that the magazine's view-
point ﬁas too optimiStic. When he returned to New York to confer
with his editors, he argued for totgher coverage concerning Viet-
nam and complained bitterly about the rewriting of his stories in
the home office. Mohr was told by his editors that he was "too
close to the scene" and was unable to grasp "the big picture"
presented to them at Pentagon'briefings.77
David Halberstam, who was then a member of the Saigon

Press Corps for the New York Times, gave his opinion concerning

the reason for the controversy in The Makiﬁg of a Quagmire.

Part of the reason for this, I think, was because of
the particular way in which Time's executives view the
magazine: to a large degree they see it not just as a
magazine of reporting, but as an instrument of policy
making. Thus, what Time's editors want to happen is as
important as what is happening, In Vietnam, where U.S.
prestige was staked against a Communist enemy, and the
government was Christian ang anti-Communist, Time had a
strong commitment to Diem.? -

Mohr had been assigned to Vietnam during most of 1963.
A colleague who worked closely with him, Mert Perry, had been
sent to Vietnam in late 1961 by UPI, and remained to accept a
better paying job as a stringer for Time. Although he did not
have staff privileges, he "was in every sense a Time reporter."?g_
In April, 1963, Richard M. Clurman, Time's chief of

correspondents, visited Saigon, met with members of the press

corps, talked with their sources, and interviewed Nolting,



28

General Nhu and President Diem. After Clurman's visit, the
sitvation improved in Mohr and Perry's estimation about what was
being published in gigg during moét.of the Buddhist crisis, But
within a few weeks, the polarization widened once again between
field and home office. In August, 1963, Mohr's cover story on
Madame Nhu was over-edited in his opinion to underemphasize what
he said was her destructive effect on the society. Following the
cover story, Mohr wrote a long and detailed story about the Sai-
gon Press Corps analyzing the root of the controversy and prais-
ing the reporting of the correspondents, The story was killed.80

Mohr was then asked to compile, along with Perry, a
roundup story about the progress of-thé war, Within three days
they had completed 25 pages of copy which Halberstam considered
the "toughest written to that date.by a resident correspondent."81

The article which never appeared in print but is docu-
mented by Halberstam in his book mentioned above, began with the
~lead: "The war in Viet Nam is being lost." It continued, "Not
everyone in Viet Nam would be willing to go so far at this point.
But those men who know Viet Nam best have given'the best of their
energies and a portion of their souls to this program are sudden-
ly becoming passionate on this subject.ﬁ The unpublished article
pointed out that Washington had requested that all Saigon
officials submit detailed reports on what was happening, and it
had given these officials an opportunity "to bare their souls.,"
"I am laying it on the line," said one. "Now is the time for the

truth, There are no qualifications in what I write," Another

said, "I am going on the record in black and white. The war will



29
be lost in a yéar, but I gave myself some leeway and said three
years.," Another said his program in the countryside is "dead."

One source said American military reporting in the country "has
been wrong and false--lies really, We are now paying the price."sa

Mohr's article as described by Halberstam also reported
that much of what was written by the officials-in Saigon would be
diluted by the time it would reach Washington, The officials
knew Mohr contended that they were in the middle of a first class
major foreign policy crisis and that history would be a haréh
judge.

But the story submitted by Mohr and Perry was never
published, It was set aside and a contributing editor, Gregory
Dunne, was instructed to rewrite an optimistic pieée. Dunne, who
had previously rewritten optimistic pieces about Vietnam, refused
to file the story and told his superiors he would not rewrite any
more of the correspondents copy that involved total alteration of
content. But eventually one of the editprs wrote a story in New
York, "South Viet Nam: Report on the War,“.which bore no
resemblance to Mohr and Perry's article;83

Instead of "The war in Viet Nam is being lost," the lead
filed by the corresﬁondents, what appeared was " . . . government
soldiers are fighting better than ever . . . ."- The article,
which was not based on any story filed by a cofrespondent in
Vietnam, opened,sl+ |

Overshadowed by the political and diplomatic tur-

moil in Saigon, the all but forgotten war against the
Viet Cong continues on its ugly, bloody and wearisome
course., The drive against the Communists has not

diminished in recent weeks: in fact, it has intensi-
fied., Fears that the Buddhist controversy might



30

damage morale among Vietnamese troops have so far been
groundless, If last week's battles were any criterion,
the government soldiers are fighting better than ever
against a Communist foe that is exacting a hideous
price in blood in the flooded paddies of the South.

The article concluded,

What next in U.S. policy? It was a time of frantic
pondering and frantic discussion in Washington., Some
of the suggestions were ludicrous: Cut off all aid to
Diem (which would effectively hand the country to the
Communists): run the Seventh Fleet up to the coast and
force Diem out of power (also senseless, since no
suitable successor was visible). No one seemed to be
discussing perhaps.the most sensible solution of all:

" stop all the halfway hints of encouragement to promoters
of a coup d etat and get on with the difficult and un=-
ggigiable task of working with Ngo Dinh Diem and his

Yo

Faced with a profusion of proposals for action,
President Kennedy was keeping his mind open. At his
press conference, he refused all efforts to draw him
into a discussion of personalities and said simply:
"What helps the war we support: what interferes with
the war we oppose, We are not there to see a war lost.
That is our policy,'

As if to quiet U,S. nervousness, Diem at week's end
announced that martial law which has been in effect for
almost a month, will end this weelk, forshadgwing a pos-~
gsible return to normalcy to South Viet Nam,©>

The content of Time magazine's article did not coincide

with reports being filed by other major sources, namely the AP,
86

the UPI, Newsweek, CBS and NBC, Otto Fuerbringer, managing
editor of Time who was later promoted to editorship, decided that
an explanation was needed, Stanley Karnow, who preceeded Mohr
as Time chief in Southeast Asia and had resigned his position
because of similar circumstances which confronted Mohr and Perry,
told how Fuerbringer proceeded to '"set the record crooked."s?
Karnow explained that Fuerbringer called a writer into his'office

and with "nothing more than his own preconceptions to guide him,"



31

dictated an article for the magazine's press section which ap-
peared September 20.88

The Time press section piece, "Foreign Correspondents:
The View from Saigon," opened with a réferehce to the New York
Times and its frustration with Vietnam news.

For all the light it shed, the news that U.S. news-
paper readers got from Saigon might just as well have
been printed in Vietnamese . . . . Only last month,
the New York Times threw up its hands helplessly and,
beneath an editorial apology, printed two widely diver-
gent accounts of events: one presented the picture as

- viewed from Washington, the other as viewed from Saigon.*

But the reference to the New York Times was only the pre-~

lude to an indictment of the Vietnam Press Corps for creating con-
fusion,
Uncertainty out of Washington is not exactly news
but one of the more curious aspects of the South Viet
Nam story is that the Press Corps on the scene is help-
ing to compound the very confusion that it should be
untangling for its readers at home, -
The article attributed the confusion to solidarity of the
Press Corps, describing a kind of wolf-pack behavior in covering

news.

#*The article mentioned above appeared in the New York Times on
August 23, under the headline "Iwo Versions of the Crisis in
Vietnam: One Lays Plot to Nhu, Other to Army: Sources in Saigon
say Military Did Not Order Attacks--Washington's Reports Indicate
Diem Yielded to Officers." The editorial apology said,

The confused situation in South Vietnam was reflected
yesterday in conflicting versions of the role played by
the Army high command in the Saigon regime's attacks this
week against the Buddhists, _

A dispatch from Saigon quoted reliable sources there
as having said that the drive had been planned and exe-
cuted in its initial stage without the knowledge of the
army. But information received in Washington pictured
South Vietnam's army commanders as having put pressure on
President Ngo Dinh Diem to persuade him to act.



Much of its failure can be traced to its solidarity.
Foreign correspondents, wherever they are stationed,
are tempted to band together into an unofficial club;
they are their own closest connection with home. When
they have finished covering a story, when they have
examined it from every angle, they find it pleasant to
relax in each other's company. In Saigon, however,
more than mere solidarlty brings the U.S. correspondents
together,

‘Such uncommon pressures unite the newsmen to an
uncommon degree., They work hard and go their separate
assignments. But when they meet and unwind--in the
field, in their homes or in the camaraderie of the
Hotel Caravelle's eighth floor bar--they pool their
convictions, information, misinformation and grievances.
But the balm of such companionship has not been conducive
to independent thought. The reporters have tended to
reach unanimous agreement on almost everything they have
seen. But such agreement is suspect because it is so
obviously ‘inbred. The newsmen have themselves become a .
part of South Viet Nam's confusionj if their own con-
clusions offered all the necessary illumination.

Drawing the conclusion, Time attributed bias and distor-

tion in news to the newsmen themselves,

‘Such reporting is prone to distortions. The compli-
cated greys of a complicated country fade into over-
simplified blacks and whites . . . .

The Saigon based press corps is so confident of its
own convictions that any other version of the Viet Nam
story is equally dismissed as the fancy of a bemused
observer. Many of the correspondents seem reluctant to
give splash treatment to anything that smacks of military
victory in the ugly war against the Communists, since
this would take the sheen off the theory that the
infection of the Buddhist troubles in Saigon is demoral-
izing the government troops, and weakens the argument 89
that defeat is inevitable so long as Diem is in power. . .

Richard Clurman tried to get in touch with publisher Henry

Luce to block publication of the press section piece but was un-
able to contact him., Clurman suspected Mohr and Perry would re-
sign so he arranged a meeting in Paris to discuss the matter.
Mohr told Clurman he would quit if he was not given a by-lined

article of equal space to refute the Fuerbringer account. The

publisher of Time was distraught about the idea of losing a fav-



33

orite correspondent but was unwilling to shun a senior editor.
"A refutation of the piece would humiliate his stroﬁgest editor,
Fuerbringer, a man considered by many of his colleagues to be the
architect of Time's dazzling finished product; on the other hand,
by doing nothing he would lose a justifiably angry and talented
reportér."go

As a result of the September 20 press section article,
Mohr and Perry resigned, Mohr, a well known reporter, received

offers from Newsweek, fhe Wall Street Journal and the New York

Times, He accepted the Times job while Perry accepted an offer

with the Chicago Daily News.”!

Publisher Luce sent Clurman to Vietnam to get a firsthand
account of the controversy and told him to write a second piece

for the Time press section which appeared October 11, David

" Halberstam in The Making of a Quagmire, described how the second
story was written. ' |

After spending many hours with all of us going over
our copy, Clurman became convinced that the 'Press!
story had been outrageous--but he also realized that a
second piece was pointless., Nevertheless, orders were
handed down that it be written., Once again there was a
struggle between Clurman and Fuerbringer over the tone
of the article; at one point Fuerbringer apparently led,
then Clurman staged a come back, but the final version
was heavily 'Fuerbringerized.'! Though the piece came as
close as Time ever ventures in admitting that a mistake
had been made, it still claimed that the war was going
better than the press corps reported, and it was still
an attack on our Jjudgment, 2

The second press section piece was published under the
title "Foreign Correspondents: The Saigon Story." The text of
the article was conciliatory towards correspondents, but raised

questions of their credibility.



Personally, the correspondents are serious, somewhat
on the young side, energetic, ambitious, convivial, in
love with their work. So in love, in fact, that they
talk about little else. They have a strong sense of
mission,

Sometimes, however, the correspondents! sense of
mission gets them into a different sort of trouble, It
raises the question: Have they given their readers an
unduly pessimistic view of the progress of the war and
the quality of the Diem government?

It is not an idle question, for Washington policy-
makers, receiving considerable conflicting information
of their own, having relied a good deal on what they
have read in the public prints, One White House
adviser says that for him, the Times Halberstam is a more
trustworthy source of battle information than all the
official cables available in Washington. Hearst editor
Frank Conniff wrote the New York Times reporting on Viet
Nam had misled the president; it was, he said, 'a
political time bomb. . « !

The story began some months ago, even before the
Buddhist uprising brought additional correspondents to
the scene. Both wire services' correspondents, the
AP's Malcolm Browne and UPI's Neil Sheehan, got into
heated arguments with their home offices over their
coverage, Recently the AP told Browne to take a month
off to quiet down., There was tension in many a news-
paper office--and plenty in Saigon.

Worried by their correspondents' insistent anti-
Diem anti-Nhu, pro Buddhist, we're-losing-the-war
attitude, editors began sending other hands to Saigon
for a 'fresh look.! One of the first such visitors
was the New York Herald Tribune's Maggie Higgins, who
complained: 'Reporters here would like to see us lose
the war to prove they're right.' She went out into
the field in an effort to get 'the seldom told other
side of the story,' she insisted, that contrasts
violently with the tragic¢ headlines and anti-Diem fer-
ment in the big cities.

The October 11 press section piece went on to say that

when the New York Times queried their man in Saigon for his

opinions about Haggie Higgins' dispatches, Halberstam replied,

“any more questions about that woman's copy and I resign, repeat,

resign.



; ; 35
Time said the correspondents in Saigon were working hard

under difficult circumstances but also found them to be such a
tightly knit group thét their articles had a tendency to support
their own judgments which were critical of about everything.95

Is this discussion typical or representative of foreign
news reporting? Do most foreign correspondents submit their copy
directly to théir editors for publication, as was the case with
Mohr and Perry, or are thererusually gatekeepers along the com=-
munications channels? Do most editors have well developed '
attitudes about the significance of foreign news? These and other
possible questions are answered in the following chapter which
puts the Time magazine example in perspective with foreign news

reporting.



INTERNATIONAL NEWS

International news may appear to be superficially simple
when it can be transmitted around the globe in a matter of min-
utes. -But often hewé does not travel this fast. An article
written by a foreign correspondent usually must filter through an
obstacle course of "reportorial error or bias, editorial selec-
tion and processing; tfanslation, transmission difficulties, and

n96

possible suppression or censorship.

The Flow of International News

Between the foreign correspondent covering a news story
and the reader at home there is an "international chain of inter-
_mediaries" who rewrite, edit or suppress the news. In his study
of "Intermediary Communicators in the International Flow of News,"
John T, McNelly explains how complicated the flow of international
news can be.

McNelly gave the step-by-step flow of an international
news story through a series of gatekeepers, or intermediary com-
municators.

A newsworthy event comes to the attention of a

foreign correspondent who writes a story about it. The
story goes to a regional bureau where an editor or
rewriteman may cut the story down for transmission to
the news agency's central bureau. There a deskman may
combine it with a related story from another country.
The resulting story goes to a national or state bureau
where another deskman prunes it down and relays it to
the telegraph editor of a newspaper. . . . He slashes
it still further and passes it on the reader.

The process of newsgathering and reporting can be visual-

36



37
ized as being funnel shaped. Each stage narrows the dimensions

of the news that the next gatekeeper has to work with. In the
newsroom the final choices have to be made as to what news will
appear in print., To say that the earlier stages of gatekeeping
are less important than the later stages should be resisted, The
reporter is responsible for the news gathering stages which has
the importance of defining the outer boundaries of choice., Edi-
torial decisions are important because the amount of available
white space is small in pfoportion to_available news and thus they
are responsible for the selection of what gets printed. The New

York Times only prints about 15 per cent of the approximate one
98

million words that enter its newsroom each day.

Since there is a severe limitation of space that is
available to foreign news each day,_it gives what few stories
that appear major importance. These articles are the main source
which Americans must use to formulate in their minds what U.S.
~foreign policy is.99 |

There is general agreement among news executives that
foreign news is not a "staple in the reading diet" of the general
public., In most newspapers, exXecutives agree not to run many
foreign news items and to avoid extended analysis of complicated
foreign policy issues. The gatekeeping criteria affect primarily
the character and amount of coverage or long term policies rather
than influencing decisions on a day-to-day basis concerning each
foreign news article. The amount and diversity of foreign news
fluctuates from time-td;time derénding upon the appeal or interest
of new, exciting and unusual‘haﬁpenings, rather than decisions

made about the policy significance.’oq



. 38

The policy preference of publishers and editors and the
"substantive theories they have that invest specific developments
with policy significance," adds to their basis for the selection
of foreign news. This means that news decisions in some papers
are affected heavily, though not entirely, by the preferences of
the news executives, Other papers appear to be influenced less
on these matters.m1

Not many newspapers are run by men who have a "consistent
and well-developed conception of the international environmént,“
who use their own judgment in producing a paper noted for its
foreign news coverage. Most papers are run by individuals whose
knowledge, experience, and interest, focus on regional, state
and local news, Their primary interest and specialty are usually
not foreign affairs and they often lack the knowledge that tells
them the-significanﬁe they should attach to particular articles.102

When editors feel their knowledge is lacking about the
significance of foreign news, they rely on the judgments of
others whom they have confidence. These judéments about foreign
news come from two primary sources. Tﬁé most important source is
the wire service news budget which is a summary of what its
editors feel are the most important stories of the day. The lists,
which include one from each organization the paper subscribes,
are available when the editor must select from the vast number of
stories, the ones he thinks will be the iﬁportant issues of the
day. These news budgets give the editor a comforting re&ssurance

that if he accepts the news judgments of the editors of the

budgets, he will be choosing, along with hundreds of other



39
editors, the wire service news editors' predictions of what the
news will be for any given day. To diverge from the news budgets,
especially items that appear in more than one agency's summary,
would be to omit articles that the editor knows will be the news
of many papers across the nation, The news budgets also help put
international news ™"into a context of domestic news from a variety
of arenas, so that fhe editor can know not only the top foreign
policy stories but also the relative importance assigned to these
stories in the larger field of news.“w3

Another source editors use, as a kind of independent

check on the news budget, is to borrow the news judgments of

other papers. Many newspapers rely on the New York Times while

other larger papers serve as a guide to the smaller ones in their
area.104
Correspondents for the wire services and the larger pub-
lications that maintain their own foreign affairs coverage follow
“a policy of reporting that- is more narrow at the beginning than
the reporting of other smaller publications. The larger organi-
zations proceed within the framework of what they know their
editors and publishers want with regard to amount and variety,
and because their organizations are more subject to "collegial
definition of what the news is at any given moment,"
There is an extraordinary significance of the
editorial choices, the judgments of importance, made
by comparitively few people, especially in the news
agencies and in what are sometimes called the
'quality' media. Their decisions constitute a
powerful thrust toward the standardization of news,

national as well as international, in a co?BEry that
has no truly national paper to do the job.



. _ 40
Vietnam Correspondents and the Flow of International News

What was the input of Vietnam correspondents to inter-
national news? A quantitative answer is provided in the findings
of a survey cited earlier in Chapter Two. According to this
survey thirty nine correspondepts who estimated the average length
of their dispatches (not all filed stories daily) said their
stories came to 600 to 690 words. Malcolm Browne reported that
he was required to file 700 words daily for the AP. Ten news
weekly correspondents, who estimated the average length of their
copy, said it came to 1,120 to 1,540 words in a normal week. A
cover story's-length could include as many as 10,000 words or
more,

It was difficult for correspondents to estimate their
travels precisely for a twelve-month period., Their best recol-
lections were as foiiows: eight correspondents had six to ten
months! travel away from their'home bases which ranged from
75,000 to 100,000 miles or more; eighteen correspondents had
three to six months' travel away which céveréd about 25,000 miles;
ten traveled in the country they were based while ten others
reported no travel, '

Forty three of ninety one newsmen said they relied upon
"spot news" as their primary focus; thirty three specialized in
news analysis; five in features and ten in general news, The
ninety one newsmen said politics, Red China and the Vietnamese
war were the three top interest stories., They agreed that it
was difficult to "sell their editors on any other aspect of news

from Asia . . « "



41

How did Vietnam correspondents view the way in which
their stories were handled? Many of the correspondents in the
survey cited above were satisfied with the way their stories were
edited and the use made of their material, although magéiine
correspondents were "not particularly pleased" with the average
20 to 25 percent use of their copy. One correspondent said that
the magazine he worked for had not used any of his copy for an
entire year. It was a "rare case," Thirty six newsmen had no
suggestions as to the iﬁprovement or the use made of their copy.
Others said editors should allocate more space to foreign news in
general and Asian news in particular; there should be a greater
emphasis on news analysis; and less rewriting of dispatches.

Four '"hard-shelled" correspondents suggested that better informed
editors would help.106

Insights into attitudes of Vietnam newsmen toward the
home office were evident in a NET television interview between
‘moderator Paul Niven and four correspondents. The interview is
reported here in detail because it is relevant tp the Time
case.1o?

Niven asked: '"Gentlemen, between all of you and your
readers and viewers in the states, or editors, do you--of course
anybody in any overseas bureau has problems with his home office-~-
but do you feel on the whole that your material is intelligently

edited by people who understand what's going on here.?"

Jack Foisie of the Los Angeles Times sald that his

material is intelligently edited. He said he always thought his
copy could be improved upon by his desk and he is delighted when

he sees the paper and what they have done with his story. He



L2

felt that he has had to write under some very trying circum-
stances and that his editors just smoothed it out, tightened it
up and made certain points clearer.

Charles Mohr of the New York Times agreed that his paper

has been magnificent in these situations. When reporters have
constant pressures, the executiies will not take sides with the
establishment., David Halberstam once said the main quality a
reporter needed to cover a difficult story was a tough publisher.
Mohr added that the executives of the American press have, on the
whole, supported their reporters.

Niven commented that Malcolm Browne had no organizational
ties at the moment and was about to lead a ivory tower life. He
asked him if he was as equally generous to editors.

Browne, who was formerly with the AP and the ABC, said,

I disagree a hundred per cent with my colleagues.
I feel that, having worked for a number of news
organizations--and I'm not going to enumerate them but
they're good ones--I would say that editors and news
directors and so forth.at the desk level back in the
states, are very little above the average level of
information that the rest of the American public.
That is to say, they know practically nothing about
Vietnam, And this I base on a continuing series of
lecture tours that I take before editorial groups--
and have made over the last five years that I've been
here~-and it isn't that these people are not intel-
ligent, it's just that they're viewing the Viet Nam war
in the context of other wars that they know about--
World War II and Korea and in some cases the Algerian
War, this sort of thing. The experiences of these
earlier wars are not applicable here. And the
questions that they send out to their people reflect
attitudes to the American public,., They're questions
that don't bear necessarily on reality. And if they
don't get the answers they want they're dissatisfied.
They come back again and again, with the same sort of
thing. No, my feeling is that these preconceived
notions that editorial staffs have of what things are
here are distorting the picture. The editors obviously--
all stories need to go through some kind of editorial



L3

control, they've got to be cut and trimmed and polished
up, and none of us write or produce or do anything
perfectly--and so there's a real need for this. If I
had my druthers, I'd bring all editorial staffers to
Viet Nam and set thenm gOWn here and post them for six
months as reporters, !0

Niven asked Foisie if he felt a responsibility to keep in
touch with the editorial writers of his paper and if he did. Also
he wanted to know if the Los Angeles Times relied on his Jjudgment

to shape their editorial policy toward Vietnam.

Foisie replied that he is well known on his paper as a
person who feels we are not really fighting the Vietnam war in the
right manner. He believes his pointAof view gets across to his
superiors who shape the editorial policy.109

Niven asked Mohr if‘he kept in touch with the Times
editorial board. '

Mohr said that he doesn't directly but he thinks the
stories written by the staffers influence their editorial decis-
ions. Mohr feels that the day of thé policy story has ceased for
American journalism, Seldom does a story have to conform with a
paper'!s editorials, Mohr said it was his responsibility to
report about Vietnam and he must do it the way he sees it.HO

Browne said that news from event to reader is a "two way
street." It depends both on the news and the demands of the con-
sumer. '"Readers and editors . . . demand their news in the
simplest'capsule available, sometimes limiting their consumption
to mere headlines."lll

Browne, who had been a newspaper deskman, said, "I have

a keen appreciation for the exacting and difficult work of the

headline writer. He must pack as much information as possible



I
into a very small space. Numbers are ideally suited to headline

writing."

The number of home runs, the number of weekend
traffic fatalities, and the number of delegates
Pledged to a given political candidate are all apt
subjects for headlines. §So are battle casualties
in Viet Nam, or the number of Buddhists, or the
number of square miles controlled by the Communists.

But unfortunately, Viet Nam does not lend itself
well to numerical reporting, or even to the simple,
narrative statement required of the average newspaper
lead., There are too many shades of gray, too many
dangers of applying English language cliches t? ?
situation that cannot be described by cliches. L

Problems of Reporting

Neil Sheehan, who was appointed Saigon bureau chief for
UPi in April, 1962, said he soon realized that the sources he
was supposed to rely on, namely the U.,S. Embassy, the government
_and the military mission, in hié opinion, could not be relied
upon, An estimated 807per cent of his copy was based on private
sources, Perry and Browne, who were completing their second year
in Vietnam in late 1963, worked similarly.113

Halberstam, who arrived in Saigon in 1962, began spending
about two weeks of every month in the field; He began to "depend
to some extent on the UPI's bureau chief Sheehan;" they would
cover for each other, Halberstam said he would not have been able
to spend the time in the field if Sheehan wasn't backing him up
in Saigon.114

Soon Halberstam and Sheehan had a complete network of
people in the junior and middle levels of government, the U,S.
Army, and various U.S. agenc:i.es.”5

Newsmen sometimes had difficulty obtaining transporta-



L5
tion to areas where news was breaking., During the first part of
October, 1963, the Foreign Operations and Government Information
subcommittee of the House revealed that in early 1962 Carl T.
Rowan, then deputy assistant secretary of state for Public
Affairs, issued a press guidance which included: (1) News stories
which criticize the Diem government could not be forbidden, but
they only increase the difficulties of the U.S. job; (2) Newsmen
should be advised that trifling or thoughtless criticism of the
Diem government would make it difficult to maintain proper cooper-
ation between the United States and Diemj and (3) Newsmen should
not be transported on military activities of the type that are
likely to result in undesireable stories.116

Correspondents have a number_df obstacles that inhibit
their reporting in Vietnam: cross cultural communications prob-
lems; difficulty in traveling; near impossibility of reporting
regularly from both sides of the line; and government secrecy.

. Two other problems that are often overlooked. One is the under-
developed state of the local communications, which.can be an
asset to correspondents where they are developed., In Saigon
there is no paper that reports local developments with any com-
parison to a paper like Le monde in Paris, Another difficulty
is scarcity of good sources for "interpretive judgments“ about

current developments.117

An article in Journalism Quarterly the Summer of 1961

discusses the quality of foreign correspondents.

The primary barriers to good foreign news coverage
are the scarcity of journalists trained by experience
and language skills, and the high costs of maintaining
correspondents abroad. . . . Journalists lack the



46

skills necessary to cover thoroughly, the news break-
ing abroad. Proper coverage of news in a foreign
country requires fluency in the language of the

area, . « o and a knowledge of the geography, the
history and the policies of the country.

Getting no news, or news reported hurriedly
and without an understanding of contending factions,
without the appropriate language skills, and without
perspective on the area's culture is risky indeed for
a country which intends to continue a sys¥?§ in which
the public shares in the decision making.

In an article in the Nieman Reports, Browne gave some

"tips to stringers" about Vietnam news coverage.

Avoid the crowd, Newsmen and newswomen come to
Vietnam by the hundreds and there is a tendency to
gather in bunches--in bars, in offices, on operations,
and so forth., One of the best stringers we ever had
never went to the Caravelle Bar, never went out on a
story with another person. Blaze new trails, and do
it alone., The fresh story, the new angle, the h}¥herto
unreported--these are the things we want . . . .



DISCUSSION

It is apparent that Time Magazine's executives used sup-
pression as a form of news management to censor Mohr and Perry's
story to enable them to print a different articie written in New
York, But other forms of news management had an influence also,
VThe question of news policy must be raised and also the reference
Clurman made in the press section piece concerning "Cook's Tours."

Most newspapermen were satisfied with the use made of
their copy written in Asia, according to the survey discussed
earlier, However, one should note that only about 20 to 25 per
cent of all magazine copy is used from Asia, This means that a
correspondent for a magazine should expect that one in every four
or five stories he éubmits will get printed. At first glance one
might say that Mohr and Perry's story that was written for
publication September 20, could have easily fallen into the 75
to 80 per cent of copy that is discarded. Bﬁt Mohr's previous
story praising the press corps was killéd and the reprimands
that Time printed in their two press section pieces shed light
into the executives' motives,

Halberstam claimed the article filed by the correspon-
dents was the toughest written to that date by a resident
correspondent(s). It should be noted thaﬁ among the larger
publications, staffers generally know what their editors want,
according to Breed. He said, unless a staffer is very indepen-

dent or naive, he generally writes his articles similar to the

L7



48

norms of others he reads in the publication. In The Press and

Foreign Policy, Cohen said that correspondents for the wire

services and larger publications that maintain their own foreign
affairs coverage follow a policy of reporting that is more narrow
at the beginning than the reporting of other smaller publications.
The 1a£ger publication proceeds within a framework of what they
know their editors want, It appears that Mohr and Perry must have
been very independent rather than naive as perhaps a cub reporter
might be on a small publlcation.

Editors can ignore stories which run counter to the
paper's policy or they can assign important stories to "safe
staffers." When Mohr and Perry's copy reached the desk in New
York, the editor probably réalized that, as Halberstam put it, it
was "the toughest written to that date." The story was set
“aside and reassigned to a "safe staffer" Gregory Dunne who had
rewritten optimistic pieces before in New York, but he refused
to write this one, It was eventually assigned to another editor.
Breed said that when aﬁ anti-policy story does'reach the desk it
can always be changed to conform with policy. _

Breed answered the question "what happens when a staffer
submits an anti-policy story?" by saying that the learning process
is incorporated into a proceéé of social control where deviations
are gently punished by reprimand., This uéually involves heavy |
editing or the withholding of approving comments by the editor.
Time magazine's editors used reprimand in the two press section
Pieces but it was not exactly gentle. It appeared that the press

section pieces were open invitations for the correspondents to



49

resign. But perhaps their story was a precipitating factor of a
predisposing staff-executive conflict that had existed long be-
fore their resignation,

Breed listed five ways a correspondent can by-pasé policy.
His second point dealt with executives being ignorant of particu-
lar facts and staffers, who do the leg work to gather news, can
use their superior knowledge to subvert policy. One problem that
exists with editors is how to check facts if their correspondents
are 10,000 miles from the home 6ffices. An editor must have a
certain amount of faith and trust in his correspondent or prob-
lems may arise, |

Breed also said "beat reporters,” who can select their
own stories and sources,'can by-pass news that add fuel to policy
and play up controversial items that go counter to news policy.
Apparently Mohr and Perry selected sources, after the story was
assigned to them, that were "controversial" and would give a
~different account of the progress of the war, After all, the
reporter is one of the first gatekeepers involved in the communi-
cations channels.

One can see how easy it is for correspondents to be selec=-

tive in obtaining sources in Vietnam when the New York Times
printed two widely divergent accounts of events; one as viewed
from Saigon, the other, Washington. Sheehan and Halberstam said
that 80 per cent of their copy came from private sources. Perry
and Browne said they worked similarly.

When editors, such as those on Time and others, went to

the Pentagon for briefings, perhaps they assumed that their



50

reporters in Vietnam were interviewing the same type of sources,
namely government officials., The polarization could have easily
stemmed from the infoimation obtained from these private sources.

The first press section piece September 20 said,

Much of the failure of the press can be traced to

its solidarity. Foreign correspondents, wherever they
are stationed, are tempted to band together into an
unofficial club., But when they meet and unwind--in
the field, in their homes or in the camaraderie of the
Hotel Caravelle'!s eighth floor bar--they pool their
convictions, information, misinformation and griev-
ances,

Malcolm Browne, in his "tips to stringers," must have
agreed with these accusations when he said, "Avoid the crowd.
Newsmen come to Vietnam by the'hundreds and there is a tendency
to gather in bunches, in bars, offices or on operations." The
Time article added that the "balm of such companionship has not
been conducive to independenf thought." Browne said, "One of
the best stringers we ever had never went to the Caravelle Bar,
never went on a story with another pefson.“

The press section piece made reference to "pooling their
convictions." The Esquire article discussed earlier, said the
Saigon Press'Corps tended to "reinforce each other's opinions,"
which has never really been denied and is obviously true to some
extent, but this happens in many remote areas of the world,
particularly when there are only a few correspondents facing
hostile forces.,

In Time magazine's second press section piece October 11,
Clurman wrote that both wire services' correspondents were getting

into heated arguments with their home offices concerning their

reporting. The only sources of information for American news-



51
papers that did not have correspondents in Asia were the wire
services, but it was apparent that, to some extent, their field
reports and private sources of information were not reaching the
public.

Clurman also said in the second press section article that
editoré began sending "other hands to Saigon for a fresh look.
The question should be raised whether editors would have sent
their hand-picked correspondents on "Cook's Tours" to gain a
fresh lock if the Saigbn Press Corp's implied stale look Was more
optimistic, Probably not. The polarization between the Press
Corps in Saigon and their editors was probably the reason for the
"fresh look" technique of news management.

‘ | One'problem facing correspondents is the pressure of
filing stories each day. Browne said he was required to file 700
" words daily for the AP, When a correspondent is faced with a
daily quota, he could easily be tempted to file a "staged" story,
or a news fake, if he could not find material or sources to
write a valid bne each .day. It would be much easier to dream up
a story over. a cocktail in the Caravelle Bar than to tramp through
the mud in the Mekong Delta to get a first-hand report. But in
Vietnam this was probably not the case, Reporters could attend
the evening war briefing by the Military Assistance Command,
Vietnam, commonly known by the Saigon Press Corps as the "five
o'clock follies." Information was always available, whether the
correspondents thought it was accurate or not, to file stories

daily.



CONCLUSION

Publications, since they are privately owned and are pro-
tected by the first amendment, have the right to setl their own
| editorial policy which may be biased, slanted, or one-sided in
favor of issues they believe in., But if a publication's news
policy consistently parallels its editorial policy, then the pub-
lication is not acting in the public's interest., A story written
as "news"™ should have an équal chance of getting into print
whether it coincides with editorial policy or not. However, most
publications generally do not print stories that radically depart
from their basic policy. One should pot expect to find a very

liberal article in National Review or a "right wing'" story in

Ramparts,
Whether Mohr and Perry quit for personal or ethical

‘reasons, the journalism profession and Time magazine's reputation
with newsmen must have suffered.

David Halberstam wrote in The Making of a Quagmire,

For all the uproar generated by this teapot tempest,
remarkably little light was shed on the roots of the
journalistic problems in Vietnam, The traditional
right of American journalists to report what they see
was at stake here, even though the situation was a par-
ticularly sensitive one: ambiguous involvement in a
wretched war was a ruthless enemy. Because the news
was bad, there were many people who for varying reasons
did not want it exposed. Yet an American reporter must
believe, if he believes nothing else, that the United
States has never survived in times of crisis by playing
ostrich, Too much pollcy and too deep a commitment
had already been made in Vletnam on the basis of too
little information.

52



APPENDIXES



APPENDIX A

"South Viet Nam: Report on the War," Time, September 20, 1963,
bPp. 52 ‘33 . .

- Overshadowed by the political and diplomatic turmoil in
Saigon, the all but forgotten war against the Viet Cong continues
on its uglf, bloody and wearisome course, The drive against the
Communists has not diminished in recent weeks: in fact, it has
intensified. Fears that the.Buddhigt controvers& might damage
morale among Vietnamese troops have so far been groundless, If
last week's battles were any criterion, the government soldiers
are fighting better than ever against a Communist foe that is
exacting a hideous price in blood in the flooded paddies of the
_South.

The biggest government victory in months came last week
near the town of Gocong, 45 miles south of Saigon in the dead of
night., 500 Viet Cong regulars swooped down on a strategic hamlet
under a screen of suppdrting'fire from heavy machine guns and
and recoiless rifles. Desperately calling for help over their
radio, the defenders fought back doggedly, but were barely
holding out when a government infantry relief column arrived at
dawn with 15 armored personnel carriers, Ambushed by the Reds,
the government reinforcements did not panic, nosed their person-
nel carriers off the road and into the paddies, heading directly
for the dug in Reds,

From a graveyard at the fringe of the battlefield, a Viet-

Cong heavy machine gun knocked out an APC.. But supported by
55



5
government air force planes, which were over the Red positions in
screaming, shallow dives firing rockets and dropping napalm, the
reinforcements rolled straight onto the Reds smashing scores of
the Communist troops into the stinking paddy mud with their huge
steel treads., At last the Reds broke and ran, leaving behind 83
 dead.

Mutilated Bodies. The episode made no sizeable dent in

the Viet Cong army. But it was heartening to U.S. military
observers, who on many past occasions, had.watched the government's
troops refuse to press their attack, This time the relief column
had stood its ground under the Viet Cong pounding and then moved
in on the Reds in brutal combat,

Two days later, the Reds evened the score. This time they
‘hit the rice-rich Camau Peninsula, traditionally Communist-con-
trolled territory whére government encla}es are only islands in a
sea of Viet Cong., The plan was a clever two-pronged attack
‘against the two government;held cities cf Cai Nuoc and Damdoi,
which lie 15 miles apart on the southernmost tip of Viet Nam. To
confuse govérnment reinforcement and to hamper their speedy
arrival, the Viet Cong first feinted at three neighboring outposts,
sowed mines on a major road over which government troops had to
travel, and poured harassing mortar fire on a U.S. helicopter air-
strip in the area,

Shortly after midnight, the Reds hit Cai Nuoc directly.
Pouring mortar shells and recoiless riflé fire in the perimeter
system of defensive bunkers, the Viet Cong breached the front

gate of the city's major outpost, ran from bunker to bunker lob-



| _ 55
bing in grenades and shooting the defenders in the back, The

fight lasted for only 15 minutes, but the Reds occupied the town
for the next 17 hours; It was a bloodbath. When reinforcements
finally appeared, they found a heap of 50 mutilated bodies, in-
cluding women and children, which the Reds had set afire. Of the
100-man defending force, only 25 survived.

Experts Differ., Soon thereafter, the Reds overran the

neighboring town of Damdoi. But this time the Communists made
the mistake of staying too 1oﬁg. Seven hours after the Viet Cong
occupied the town, government marines; airlifted to the scene in
U.S. helicopters, counterattacked. Half of the marines blocked
the Reds'! escape route and_attacked theif sandbagged positions.
Armed helicopters unloaded some 80 rockets into the Communist
defenses, and fighter planes zoomed in at treetop level with guns
blazing., When the Reds finally disappeared into the paddies
after an all-day fight, they left behind.GO dead, The govern-
ment's marines were also badly battered: 48 were killed by the
time the shooting stopped.

On the basis of bodies, this might be called a government
victory. Not so insist some American military men who argue that
such defensive responses--whatever the penalty in lives to the
Communist enemy--are wasting the strength of the Vietnamese forces
as well as the $1,500,000 a day the U.S, is pumping into the
country. These experts will not be happy until the government
can organize regular "search and hold" operations in the southern

rice country, Communism's stronghold,



56

It is an incredibly difficult task. Though the Viet Cong
are losing more men (currently about 500 a week) ali the time,
there are more to be killed: officials in Saigon now estimate
that hard-core Communist strength has gone up from 23,000 to
31,000 over the past few months, But government strikes are at
least ﬁore and more frequent. In the first week of September, 55
separate offensive ground actions of battalion strength or larger
were under way close to an alltime record. Convérsely, Red
attacks also increased from 300 to 400 in the same period. As
this week's operations illustrate, however, many government
troops have learned to stand and fight. _

The military front seemed a miliion miles from Saigon
last week., Four weeks after the crackdown on South Viet Nam's
Buddhist opposition, an atmosphere of watchful waiting hung over
" the city. Still fearful of a coup, the government stationed
secret police outside thé homes of suspect officials: top mili-
tary officers were ordered to sleep at military headquarters so
that a check could be kept on their whereabouts. With the
Buddhist opposition lulled for the moment, Saigon student popu~
lation feebly tried to raise protests against the government.
Pelted with chairs and desks thrown from classroom windows,
government troops closed many of Saigon's schools, threw nearly
1,000 students into jail to cool off. It seemed likely that Viet
Cong agents inspired much of the demonstrating.

This made it all the more important for the U.S, and
President Ngo Dinh Diem to settle their differences, The latest

episodes offered little assurance of that. Couching his words in



57
the most careful diplomatic terms, U.S. Ambassador Henry Cabot
Lodge last week suggested to Diem that his brother and fiery
sister-in-law, Ngo Dinh Nhu and Mme. Nhu, leave their country
until the current crisis was over and a fresh rapproachement be-
tween the government and the population established., Lodge hinted
delicately that the continued presence of the bitterly controver-
sial Nhus in South Viet Nam not only hampered the war effort
against the Communist Viet Cong but could also "endanger'" U.S.
congressional appropriations to Diem's government, Diem expres-
sed surprise and shock at Lodge's suggestion, coldly turned it
down: he might have wondered how John F. Kennedy would feel if
Viet Nam had asked the exile of Bobby and Ethel.

What next in U.S. policy? It was a time of frantic
pondering and frantic discussion in Washington. Some of the
-‘suggestions were ludicrous: cut off all aid to Diem (which would
effectively hand the country to the Communists): run the Seventh
Fleet up to the coast and force Diem out of power (also senseless
since no suitable successor was visible). No one seemed to be
discussing perhaps the most sensible solution of all: stop all
the halfway hints of encouragement to promoters of a coup d etat,
and get on with the difficult and unpalétable task of working
with Ngo Dinh Diem and his family. |
Faced with a profusion of proposals for action, President
Kennedy was keeping his mind open. At his press conference, he
refused all efforts to draw him into a discussion of personalities
and said simply: "What helps the war we support: what inter-
feres with the war effort we oppose. We are not there to see a

war lost. That is our policy."



58

As if to quiet U.S. nervousness, Diem at week's end
announced that martial law, which has been in effect for almost a
month, will end this week, foreshadowing a possible return to

normality in South Viet Nam,



APPENDIX B
"Foreign Correspondents: The View from Saigon," Time, September
20, 1963, p. 62. - |
. For all the light it shed, the news that U,S. neﬁspaper
readers got from Saigon hight just as well have been printed in
Vietnamese., Was the war being won or lost? Was the Buddhist'
upeleing religionsly inspived or Comunist-insgived? Would ‘the
government fall? Only last month, the New York Times threw up
its hands helplessly and;rbeneath an editorial apology, printed
two widely divergent accounts of.eventsz one presented the
picture as viewed from Washington, the other as viewed from
Saigon. |
Uncertainty out of Washington is not exactly news, but one
of the more curious aspects of the South Viet Nam story is that
the press corps on the scene is helping to compound the very con-
fusion it should be untangling for its readers at home. | |
Much of its failure can be traced to its solidarity.
Foreign correspondents, wherever they‘are stationed, are tempted
to band together into an unofficial club: they are their own
closest connection with home; When they have finished covering a
story, when they have examined it from every angle, they find it
pleasant to relax in each othe;'s company, In Saigon, however,

more than mere solidarity brings the U.S. correspondents together.

Aloof & Hostile., The country is completely alien to

their experience. It lies in the middle of nowhere: 8,000 miles

from the U.S., part of a uvular peninsula jutting into the South
59



60
China Sea. Everywhefe they turn, the U.S. correspondents find
obstacles standing in the way of dispassionate reporting. None
of them speak the language with any fluency--and their Vietnamese
contacts seldom speak English, When possible, they resort to the
country's second language--French,

In all the land, there are only two stories to report: an
extraordinary kind of war, and én extraordinary kind of government,
in which the figure of the President is shadowed by his brother,
who wields strong police power, and by his tiny sister-in-law--
who holds no office at all., At the battlefront, both U.S.
military observers and the Vietnamese brass blandly tell the
newsmen stories that blatantly contradict evidence obvious to the
journalists' eyes. In Saigon, the ruling family is reserved,
aloof, and openly hostilej it does not trust the Western corres-

pondents=-and does not trouble to hide its feelings.

Caravelle Camaraderie. Such uncommon pressures unite the

‘newsmen to an uncommon degfee. They work hard and go their
separate ways on separate assignments, But when they meet and
unwind-~in the field, in their homes 6r in the camaraderie of the
Hotel Caravelle's eighth-floor bar--they pool their convictions,
information, misinformation and grievances., But the balm of

such companionship has not been conducive to independent thought.
The reporters have tended to reach unanimous agreement on almost
everything they have seen., But such agreement is suspect because
it is so obviously inbred. The newsmen have themselves become a
part of South Viet Nam's confusion: they have covered a complex

situation from only one angle, as if their own conclusions



61
offered all the necessary illumination. |

Such reporting is frone to distortions. The complicated
greys of a complicated country fade into oversimplified blacks
and whites, To Saigon's Western press corps, President Ngo Dinh
Diem is stubborn and stupid, dominated by his brother and sister-
in-law, As a result, the correspondents have taken sides against
all three: they seldom miss a chance to overemphasize the ruling
family's Roman Catholicism. The press corps'! attitude automati-
cally assigns Jjustice and sympathy to fhe side of the Buddhists,
who are well aware of their favored position. Before the first
bonze set afire to himself, the leaders of the Buddhist uprising
tipped off a Western reporter in advance., When a young Buddhist
girl tried to chop off her hand in protest against government
repressions, there were reports that the Buddhists delayed her
trip to a hospital for 40 minutes until the last photographer had
his pictures.

The Saigon-based press corps is 80 confident of its own
convictions that any other version of the Viet Nam story is
quickly dismissed as the fancy of a bemused observer. Many of
the correspondents seem reluctant to give splash treatment to
anything that smacks of military victory in the ugly war against
the Communists, since this would take the sheen off the theory
that the infection of the Buddhist troubles in Saigon is demoral-
izing the government troops, and weakens fhe argument that defeat
is inevitable so long as Diem is in power. When there is a defeat,
the color is rich and flowing; trend stories are quickly cranked

up. Last week, after one battle, A.P. gave credit to government



62

troops for "the most significant victory over the Reds in months"
then went oﬁ to say: '"But the success was tempered by renewed
civilian opposition to the regime of President Ngo Dinh Diem,"
proceeding for nine paragraphs to talk about student demonstra-
tions in Saigon.

" A few weeks ago, a correspondent flew out from the U.S.
to Saigon for a firsthand look and, ignoring the assessments of
resident newsmen, reached independent conclusions. Club members
were furious. The Buddhist rebellion, said the newcomer, was
directed by monks who were also consummate politicians, who were
less interested in redressing religious injustices than in over-
throwing the Diem regime., This interpretatioﬁ was greeted in the
Caravelle bar by still-simmering indignation, It was the analysis

of an outsider and therefore patently wrong.



APPENDIX C

"Foreign Correspondents: The Saigon Story," Time, October 11,
1963, pp. 55-56.

Some day there will be novels about that hardy band of
U.S. correspondents covering the war in Viet Nam in 1963. Pre=-
sumably being fiction, they.will make everything clear and have
everything come out fight. But today, telling the truth about the
Saigon press corps is a difficult job.

There is a story there, and it is currently the biggest
intramural story in U.S. journalism--the most argued-about and
debated press story since the hue and cry over "managed news"
last year.

Personally, the correspondents are serious, somewhat on
the young side, energetic, ambitious, convivial, in love with
their work. So in love, in fact, that they talk about little
‘else., They have a strong éense of mission.

Last week they turned out in response to a tip and covered
the latest Buddhist suicide by fire, While the press corps tried
to comply with the crowd's pleas--"Take pictures! Tell Mr.
Kennedy!"--plainclothesmen moved in to confiscate their cameras.
As they tried to protecﬁ their equipment, Grant Wolfkill and John
Sharkey of NBC and David Halberstam of the New York Times were

beaten: all three required hospitalization. Secretary of State
Dean Rusk and Ambassador Henry Cabot Lodge made a prompt protest

to the Vietnamese government,

63



64

Time Bomb. Sometimes, however, the correspondents' sense
of mission gets them into a different sort of troublé. It raises
the question: Have they given their readers an unduly pessimistic
view of the progress of the war and the quality of the Diem
government?

- It is not an.idle question, for Washington policymakers,
receiving considerable conflicting information of their own, have
relied a good deal on what they have read in the public prints.
One White House Adviser says that, for him, the Time's Halberstam
is a more trustworthy source of battle information than all the
official cables available in Washington. Hearst Editor Frank
Conniff wrote that the New York Time's reporting on Viet Nam had

misled the President; it was, he said, "a political time bomb,"

just as the Time's coverage of the Castro revolution in Cuba

" represented the Time's "loaded present to President Eisenhower."
These two ﬁiewé bracket an important part of the Saigon

story~-and indicate its emotional flavor.

Anti, Anti, Pro. THe story began some months ago, even

before the Buddhist uprising brought additiohal correspondents to
the scene, Both wire services' correspondents, the A.P.'s Malcolm
Browne and U.P.I.'s Neil Sheehan, got into heated arguments with
their home offices over their coverage. Recently the A.P. told
Browne to take a month off to quiet down. There was tension in
many a newspaper office--and plenty in Saigon.

Worried by their correspondents' insistent anti-Diem,
anti-Nhu, pro Buddhist, we're-losing-the-war attitude, editors

began sending other hands to Saigon for a fresh look. One of the



65

first such visitors was the New York Herald Tribune's Maggie
Higgins, who complained: 5Repcrters here would 1ikerto see us
lose the war to prove they're right." She went out into the field
in an effort to get "the seldom~told other side of the story," a
story, she insisted, "that contrasts violently with the tragic
headlines and anti-Diem ferment in the big citieé.“

When the Times queried their man in Saigon for his opinion
about Maggie Higgins' views, Halberstam became exasperated. Any
more questions about "that woman's copy," he cabled, "and I
resign, repeat, resigﬁ."

Other papers sent reporters with fresh eyes. The Wall

Street Journal dispétched Igor Organesoff and Norm Sklarewitz;

John Cowles's Minneapolis Tribune sent Robert Hewett. Conniff and

the rest of the Hearst task force set out for the Far East. So
~did Columnist Joe Alsop, a talented reporter and longtime Asian
expert. Alsop charactefized the Saigon correspondents as "young
crusaders," He wasted no time reminding his readers that "it is
easy enough to paint a dark, indignant picture without departing
from the facts, if you ignore the majority of Americans who
admire the Vietnamese as fighters and seek out the one U.S.
officer in ten who inevitably thinks that all foreigners fight
badly. The same method used to report the doings of the Diem
government has naturally been even more effective, since a great

many of these doings have been remarkably misguided."

Collective Judgment. The press in Saigon was obviously

making news in itself, and in its Sept. 20 issues, Time assessed

their work. By then, neither the correspondents' emotional in-



66

volvement nor their privately outspoken attitude toward the Diem
government was seriously denied. Time found the Saigon reporters
to be working hard under extremely difficult conditions, but also
found them such a tightly knit group that their dispatches tended
to reinforce their own collective judgment, which was severely
critical of practically everything. What they reported about the
course of the war was seriously questioned in Washington; what
they wrote about the deterioration 0f the Diem government (not
sufficiently emphasized in the Time story) was correct--and
confirmed all around, even unintentionally by Mme., Ngo Dinh Nhu
(Time cover, Aug. 9) as she made her noisy way around the world.
In emotion-taut Saigon, the Time story was resented.
Charles Mohr, Time's Southeast Asia bureau chief, resigned. The
Saigon reporters were not without their spirited defenders. The
Time's Scotty Reston called his colleague Halberstam "brilliant,"
and Louis Lyons, 66, the retiring cufator of Nieman Fellowships
.at Harvard, described him as "absolutely prophetic." Newly arrived
Ambassador Lodge said: "The regular press.here is appealing,

brave, tremendously hard working,"

No Apologies. As the argument about the reporting from
Viet Nam continued, the Hotel Caravelle's eighth-flbor bar, which
serves as an unofficial Saigon Press club, began to fill up with
unfamiliar faces, The visiting observers found resident newsmen
in a fighting mood, quick to defend their every dispatch. U.S.
- officials have constantly lied to them, they said, and the U.S.
embassy has shunned them for years. -They play up gripes from

Junior officers in the field but consider General Paul Harkins,



_ 67
Commander of the U.S. Forces in South Viet Nam, too evasive for

his statements to be taken seriously. They seldom bother to see
Diem government officials because, they say, the effort only gets
them either more lies or runarounds., They have no apologies for
their total dislike of the Diem government, but regardless of
their personal feelings, they insist, their reporting has been as
accurate as the confusing conditions permit.

The argument and emotions went on last week even as
Secretary of Defense Robert McNamara and General Maxwell Tayior,
Chairman of the J.C.S., came home to report even as President
Kennedy made it clear that the U.S. is determined to dig in for a
long and winning war, determined to find a way to deal with the
bad political situation it must continue fo live with in Viet Nam.



BACKNOTES



BACKNOTES

1U.S., Congress, House, Committee on Government Operations,
Availability of Information From Federal Departments and Agencies,
Part 1, Hearings belore a subcommittee on Government Operations,
Housg ostepresentatives, 84th Congress, 1st Session, 1955,
Pp. 25-26, '

®Edward M, Kimbrell., "The Staging of the News," Freedom
of Information Center Regort No. Egg, School of Journalism,
niversity o souri, October, 0, p. 3.
' 7 3"Television Comes Under Fire," U.S., News and World
Report, July 15, 1968, p. 38. -

4Wesley Pruden, Jr., "Editor Buckley and His Journalistic
Snipe Hunt," National Observer, July 26, 1971,

Onhe Press--Buckely's Prank," Time, August 2, 1971, p. 43,

6“Hoaxes--The Buckley Papers," Newsweek, August 2, 1971,

P. 21,
?Ibid,

8“Buckley Admits War Paper Hoax," Kansas City Times,
July 22, 1971, p. 1.

9Tbid.

107154,
M1pia,

12"14 Newspapers Cancel Buckley's Column," New York Times,
August 20, 1971, p. 31.

135ames Aronson, The Press and the Cold War (Indianapolis:

The Bobbs-Merrill Company, Inc., s D
W1pi4,, p. 165.
51pid,

1©1pid., pp. 165-166.
171vid., p. 168.
68



69

18Don Stillman, "Tonkin: What Should Have Been Asked,"
Columbia Journalism Review, Winter, 1970-1571, p. 23.

191p14,

201p14.
211p54,

22Ben H, Bagdikian, "The President Nonspeaks," Columbia
Journalism Review, Spring, 1963, p. 46.

25Ben H, Bagdikian, "The Gentle Suppression,'" Columbia
Journalism Review, Spring, 1965, p. 17.

2h1pia,

25;9;g., p. 16.

26 1psa.

271bid., pp. 17-18.
28Aronson, Cold War, p. 176.
91bid., pp. 176-77.
O1vid., p. 176-77.

Blﬂax Frankel, "U.S. Prepared for Any Moves Against Its
Bases by Russians,™ New . York Times, October 23, 1962, p. 19.

32pronson, Cold War, p. 179.

331pid., p. 162,

Bh1pig,

35wManaging the News," Nation, October 26, 1963, p. 250.

365ames Wechsler, "Columnist James Wechsler Examines
Another Side to the Growing Dispute About Viet Nam Reporters and

- Their Coverage," Overseas Press Bulletin, reprinted by permission
of New York Post, November 16, 1963, D. l.

371pid.

38"Death of a Story," Columbia Journalism Review, Spring,
1970, p. 5. : )

591piq.

40ules Witcover, "The Indiana Primary and the Indianapolis
Newspapers," in Qur Troubled Press: Ten Years of the Columbia
Journalism Review, p. lol~oc, -




J-'-' Ibid- ,. Pi

, 70
170.

“2stanley Frank, "To Smoke or Not to Smoke--That is Still
the Question," True, January, 1968, p. 35.

43Warren Breed, "Social Control in the Newsroom," in Mass

Communications, ed. by Wilbur Schramm (Urbana: University of

I11linois Press, 1960), p. 178=79.

b1pid., p.
45;212'

&6;912., P.
h?ihié-

4822;2_’ P.
4312213

501222.

51;9;2., Pe
53;g;g., Pe
sélhié-s De
Sh1pid., p.
5§£§i§°’ De
56;2;2,, P
5?;222_’ De
582219,, P

9% urt Lewin,
v01. 1, NO. 2’ p. 1""5.

179,
180.

181,

182.
181-82,
183.
185,
185.
189~90.
190-92
194.

"Channels of Group Life," Human Relations,

6OWilbur Schramm, Mass Communications (Urbana: TUniversity
of Illinois Press, 1949}, p. 289.

61payid Manning White, "The 'Gatekeeper':: A Case Study in
the Selection of News," Journalism Quarterly, Fall, 1950, p. 384.

621pid.
631pia.

6hpig,, p. 385.
651pid., p. 386.



71
661p1d., p. 390

67Walter Gieber, '"News Is What Newspapermen Make It," in
People, Society and Mass Communications, ed. by Dexter and White
(Longbn: The Free Press of Glencoe Collier-MacMillan Ltd., 1964),
r. 180.

681vid., p. 178.

3 69Richard M, Harnett, "The Perils of Self-management,™
Columbia Journalism Review, Fall, 1968, p. 52.

701bid., p. 53.

7V Rawin Emery, "The Press in the Vietnam Quagmire,"
Journalism Quarterly, Winter, 1971, p. 620.

"?aPeter Braestrup, "Covering the Vietnam War,'" Nieman
Reports, December, 1969, p. 10.

"31bid,

Thipeq Sell, "Hanoi Keeps Press Corps To Minimum," Los
Angeles Times, January 6, 1971,

75John Hohenberg, "The Flow of News Between Asia and the
West," Nieman Reports, March, 1967, p. 10.

761pid.

77David Halberstam, "Getting the Story in Vietnam,"
Commentary, January, 1965, p. 34.

78David Halberstam, The Making of a Quagmire (New York:
Random House, 1966, P. 269.

P1pid., p. 271.
80p.1verstam, "Getting the Story," p. 3k.

811p14,
82114,
83Halberstam, Quagmire, p. 272.
By,

85"South Viet Nam: Report on the War," Time, September 20,
1963, P. 32"‘330

86Ha1berstam, "Getting the Story," p. 34.
87pronson, Cold War, p. 201.



72

88Stanley Karnow, "The Newsmen's War in Vietnam," Nieman
Reports, December, 1963, b B,

89“Forelgn Correspondents: The View From Saigon," Time,
September 20, 1963, p. 62.

90Ha1berstam, Quagmire, p. 273.
1bid., p. 274. |

%Halberstam, Quagmire.

9BRichard Clurman, "Foreign Correspondents: The Saigon
Story," Time, October 11 1963, p. 55.

% 1pia.
O1pia,

9630hn Te McNelly, "Intermediary Communicators in the Inter~
national Flow of News," Journalism Quarterly, Winter, 1959, p. 23.

971bid., p. 25.

9SBernard C. Cohen, The Press and Foreign Policy (New
Jersey: Princeton University Press, | s De

991bid., p. 114-15.

109;211., pr. 125,
1011pig., p. 125-26.°
1021144, , p. 127.
1031p44., p. 128.
1041pia., p. 129.
1051bid., p. 131.
106Ibid., UFlow of News," p., 11,

107"Four Salgon Correspondents Ask: Are We Getting Through?,"
Columbia Journalism Review, Fall, 1966, p. 41.

1081pi4d., p. 42.

1091p14,, p. 44
1107144,



73

Myatcoim W, Browne, "Vietnam Reporting: Three Years of
Crisis," Columbia Journalism Review, Fall, 1964, p. 8.

112

Ibid.

”3"Date1:me Saigon: War of Words," Newsweek, October 11,
1963, p. 99.

”L*George J. W. Goodman, "Our Man in Saigon," Esquire,
January, 1964, p. 58.

1 51bia,
”6"Dateline Saigon," Newsweek, p. 99.

17y, Phillips Davison, "Making Sense of Vietnam News,"
Columbia Journalism Review, Winter, 1966-67, p. 7.

HSM. Neff Smart, "A Proposal for Scholars in Foreign News
Reporting," Journalism Quarterly, Summer, 1961, p. 371.

”9Peter Arnett, "Reflections on Vietnam," Nieman Reports,
March, 1972, p. 6-7.



BIBLIOGRAPHY



SELECTED BIBLIOGRAPHY

Books

Aronson, James. The Press and the Cold War. Indianapolis: The
Bobbs=Merrill Company, lncC., 19¢0.

Ault, Philip H., and Emery, Edwin., Reporting The News. New York:
Dodd, Mead & Company, 1959.

Breed, Warren. "Social Control in the Newsroom,'" in Mass Communi-
cations, ed, by Wilbur Schramm, 2nd ed., Urbana:
University of Illinois Press, 1960, pp. 178-194.

Cohen, Bernard C, The Press and Foreign Policy. New Jersey:
Princeton University Press, lgg%.

Dinsmore, Herman H. All the News That Fits. New York: Arlington
House, 1969.

Geiber, Walter. "News is What Newspapermen Make It," in PeoEle,

Society and Mass Communications, ed; by Dexter an
London: The Free Press of Glencoe Collier-MacMillan Ltd.,

1964, p. 173-182. o

Gerald, Edward J. Social Responsibility of the Press. Minneapo-
lis: University of Minnesota Fress, 1963,

~Halberstam, David, The Making of a Quagmire. New York: Random
House, 1966.

Hohenberg, John. The News Media: A Journalist Looks at his Pro-
fession, New York: Holt, Rhinehart and Winston, 1ncC.,

Hutchins, Robert (Commission). A Free and Responsible Press.
Chicago: The University of Chicago PFess, T9L7.
Knoll, Erwin and MacGaffin, William, Anzthinﬁ But the Truth:
The Credibility Gap--How the News is Managed 1in Washing-
~ G E. Putnam's sSons, 1563.

ton., New York: .

Krieghbaum, Hillier. Pressures on the Press. New York: Thomas
Y. Crowell Company, .

Mecklin, John. Mission in Torment. New York: Doubleday and
Company, Inc., - ;

Minor, Dale. The Information War. New York: Hawthorn Books,
Incl,197o.

i



75

Pollard, James E. The Presidents and the Press. Washington:
Public Affairs Press, : :

Rouse, Arthur Edward. Slanted News. Boston: Beacon Press, 1957.

Rivers, ?i%liam L., The Opinion Makers. Boston: Beacon Press,
965.

Rivers, William and Schramm, Wilbur. Responsibility in Mass
Communications, New York: Harper and Row, Publishers,

1969.

Columbia Journalism Review., Our Troubled Press: Ten Years of the
Columbia Journalism Review. Boston: Little, Brown and

Company, .

Periodicals

Arnett, Peter, "Reflections on Vietnam, the Press and America."
Nieman Reports, March, 1972, pp. 6-8.

Bagdikian, Ben H. ™"Case History: Willmington's 'Independent'
Newspapers." Columbia Journalism Review, Summer, 1964,

Pp. 13'17-

Bagdikian, Ben H. "The Gentle Suppression." Columbia Journalism
Review, Spring, 1965, pp. 16-19,

Bagdikian, Ben H., "Journalist Meets Propagandist.'" Columbia
Journalism Review, Fall, 1963, pp. 29-35.

Bagdikian, Ben H. "News as a Byproduct," Columbia Journalism
Review, Spring, 1967, pp. 5-10.° '

Bagdikian, Ben H. "The President Nonspeaks." Columbia Journalism
Review, Spring, 1963, pp. 42-46,

Bagdikian, Ben H, "Press Independence and the Cuban Crisis,”
Columbia Journalism Review, Winter, 1963, pp. 5-11.

Baldwin, Hanson W, "The Information War in Saigon.'" The
Reporter, February 24, 1966, pp. 29-31.

Beichman, Arnold. "Reporting World Affairs." The Mass Media,
May, 1960, PP. 53=54. o

Bishop, Robert and Johnson, Helen, "Magazine Treatment of the
Report (Kerner)." Columbia Journalism Review, Fall, 1968,

P. 53.

Braestrup, Peter. '"Covering the Vietnam War." Nieman Reports,
December, 1969, pp. 8-13.




76

Browne, Malcolm W. "Vietnam Reporiing: Three Years of Crisis."
Columbia Journalism Review, Fall, 1964, pp. 4-9.

Carter, Roy E., Jr. "Newspaper 'Gatekeepers' and the Sources of

News," Public Opinion Quarterly, Summer, 1958,
PP. 133- L

Clurman, Richard. "Foreign Correspondents: The Saigon Story."
Time, October 11, 1963, pp. 55-56.

Davisoﬁ, W, Phillips. "Making Sense of Viet Nam News." Columbia
Journalism Review, Winter, 1966/1967, pp. 5-9.

Emery, Edwin. "The Press in the Vietnam Quagmire." Journalism
Quarterly, Winter, 1971, pp. 619-626.

Frank, Stanley. "To Smoke or Not to Smoke--That is Still the
" Question." True, January 1968, pp. 35-36, 69-71.

Galphin, Bruce, "The News Management Issue: As Washington News
Men See It." Nieman Reports, March, 1963, pp. 3-4.

Geiber, Walter. "Across the Desk: A Study of 16 Telegraph
Editors," Journalism Quarterly, Fall, 1956, pp. 423-432.

Goodman, George J. W. "Our Man in Saigon." Esquire, January
’1964, rp. 57-60, 144, 146, ’ ’

~‘Halberstam, David. "Getting the Story in Vietnam." Commentary,
January, 1965,'130 34,

Halberstam, David. "Post-Mortem for a Good Reporter: 'He (Mert
Perry) Didn't Fit the Newsmag Image.'" Chicago
Journalism Review, Vol, 4, No. 6, pp. 17-10.

Halberstam, David. "The Saigon Story." Problems of Journalism,
Proceedings of the American Sociely of Newspaper Editors,

1964, pp. 151-165.

Harnett, Richard M. "The Perils of Self-management." Columbia
Journalism Review, Fall, 1968, pp. 52-53. -

Hayes, Charles, "What'Does the Editor Expect of His Staff?'
Grassroots Editor, April, 1960, p. 16. _

Issacs, Norman E, "How Not to Edit a Special Section: Miami
Version." Columbia Journalism Review, November/December,

19?1, PP- 46‘480

Karnow, Stanley, "The Newsmen's War in Vietnam." Nieman Reports,
December, 1963, pp. 3-8.

Kruglak, T. E. "The Role of the American Press in International
Affairs." Nieman Reports, January, 1962, pp. 33-37.




77

Lewin, Kurt. '"Channels of Group Life," Human Relations, Vol. 1
No. 2, p. 145, .

MacCartney, James. "Must the Media be 'Used'?" Columbia
Journalism Review, Winter, 1969-70, pp. 36-41.

McNelly, John T, "Intermediary Communicators in International
Flow of News," Journalism Quarterly, Winter, 1959.

Rottenberg, Dan., "Who Owns a Reporter's Words?" Chicago
Journalism Review, October, 1970, p. 15.

Schoenbrun, David, "My Peace Feeler." Columbia Journalism Review,
Winter, 1966, pp. 26-27.

Sollen, Robert H. "Nationalistic Bias in Reporting Cold War.,"
Editor and Publisher, July 8, 1961, pp. 64-65.

Smart, M. Neff. ™A Proposal for 'Scholars' in Foreign News
Reporting." Journalism Quarterly, Summer, 1961, pp., 371~
372. : ,

Stillman, Don. "Tonkin: What Should Have Been Asked,'" Columbia
Journalism Review, Winter 19?0/19?1,7pp. 21-25,

Wechsler, James. '"Columnist James Wechsler Examines Another Side
to the Growing Dispute about Viet Nam Reporters and Their
Coverage." Overseas Press Bulletin, reprinted by permis-
sion of New York Post, November 16, 1963, D. 4.

White, David Manning. "The 'Gatekeeper': A Cast Study in the
Selection of News." Journalism Quarterly, Fall, 1950,

pp. 383-390.

Young, Gavin. "Press: Stories from Viet Nam." Encounter,
December, 1966, p. 86.

Barry. "Military-Press Relations." Quill, November,
1969, p. 22.

Zorthian, Barry. "Press Performance in Vietnam," Speech before
the National Press Club, October 4, 1968, Quill,
December, 1968, pp. 20-21,

Zorthian

"Behind the Viet Nam Story." Columbia Journalism Review, Winter,
1965, Ppo 11‘}"‘18.

"Buckley Says Play on 'Hoax' Was Surprising," ZEditor and Publish-
: er, July 31, 1971, p. 13.

"A Case for News Suppression." -Columbia Journalism Review, Fall
1963, pp. 11-13. '




78

"Dateline, Salgon. War of Words." Newsweek, October 11, 1963,
PP- 98-990 d

"Death of a Story." Columbia Journalism Review, Spring, 1970,
P. 5. '

"Foreign Correspondents: The View From Saigon.," Time, September
20, 1963, p. 62. )

"Four Saigon Correspondents Ask: Are We Getting Through?"
Columbia Journalism Review, Fall, 1966, pp. 41-44.

"Hoaxes: The Buckley Papers.'" Newsweek, August 2, 1971, p. 21.

"The Life and Times of the Vietnam Press Corps.," Ramparts
| February, 1967, pp. 41-46. _—

"Managed News: Our Peacetime Censorshlpi‘ Atlantic, April, 1963,
PP. 53-39.

"Management Literature." Columbia Journalism Review, Spring,
1 963 s PDP. 57"58 .

"Managing the News," Nation, October 26, 1963, pp. 250-251.

"The Missing Memoranda--The Secret Papers They Didn't Publish,"
National Review, July 27, 1971, pp. 798-811.

"The Press: Buckley's Prank," Time, August 2, 1971, p. 43.

"South Viet Nam: Report on the War,™ Time, September 20, 1963,
PPa» 32 -53 -

"The Viet Beat." Newsweek, September 7, 1964, pp. 76=77.

Newspapers

"J,S. Suppression of News Charged." New York Times, November 8,
1955, p. 25.

"14 Newspapers Cancel Buckley's Column." New York Times, August
20, 1971, p. 31.

Halberstam, David and Szulc, Ted. "Two Versions of the Crisis in
Vietnam: One Lays Plot to Nhu, Other to Army." New
York Times, August 23, 1963, pp. 1, 2 and 3.

Raymond, Jack, "It's a Dirty War for Correspondents, Too."
New York Times Magazine, February 13, 1966, pp. 32-33,




3

Government Publications

U.S5. Congress, House, Committee on Government Operations,
Availability of Information From Federal Departments and
Agencies, rart 1., Eearings before a subcommittee on
Government Operations, House of Representatives, 84th
Congress, 1st Session, 1955.

U.S. Congress, Senate, Committee on Foreign Relations. News
Policies in Vietnam., Hearings before the Committee on
Foreign Relatlions, United States Senate, 89th Congress,
2nd Session, 1966.

Reports

Clancy, Phyllis E, "News Management in Vietnam," Freedom of
Information Center Report No. 228, School of Journalism,
University of Missouri at Columbla, September, 1969.

Kimbrell, Edward M, "The Staging of the News." Freedom of
Information Center Report No, 249, School of Journalism,
University of Missouri at Columbia, October, 1970.

Orr, Eloise, "News Management by the Media." Freedom of

Information Center Report No., 230, School of Journalism,
niversity o issourli a olumbia,



A STUDY OF NEWS MANAGEMENT BY THE MASS MEDIA

by

DONALD E. RUCH
B. A,, Hastings College, 1968

AN ABSTRACT OF A MAS?ER’S REPORT
submitted in partial fulfillment of the
requirements for the degree
MASTER OF SCIENCE
Department of Journalism and Mass Communications

KANSAS STATE UNIVERSITY
Manhattan, Kansas

1972



ABSTRACT

Usually when the term news management is used, it is in
reference to government attempts to shape the news to give the
U.S. a more favorable image. However, the mass media are also
responsible for news management, which often results from internal
dec1sions in the handling of news,

This is a qualitative study of news management by prlnt
media, The review of the literature indicates that while
articles have been written about managed news, few offer a precise
definition of the term, Several terms appear in the literature
which are used synonymously with the phrase news management,

They include: staging, emphasié, distortion and embellishment,
quarantines, secrecy, Cook's_tours, replacement, slanting and
bias, news policy, gatekeeping and voluntary suppression, This
study examines how the media executives pse_these forms or
techniques to manage the news, An in-depth analysis of suppres-
sion is provided in a spécific case invblving Time magazine and
two of its Vietnam correspondents, Charles Mohr and Mert Perry.
An article they wrote duriﬁg a critical time for the Saigon Press
Corps in 1963 never appeared in print, As a result of this sup-
pression, both correspondents resigned. This news management
incident (in its extreme form of suppression) by the exegutives
of Time has been considered a '"most blatant example" by such
press critics as James Arouson, David Halberstam and Stanley

Karnow,



The study also includes relevant background material on
the Saigon Press Corps from 1961-66 and the flow of international

Nnews.



